Flyselskapet SAS har bedt konkursdomstolen i New York om en forlenget frist på 100 dager i forbindelse med avslutning av konkursbehandlingen i USA. Fristen var at behandlingen av saken skulle være utført innen utgangen av første halvår av 2023.

SAS har nå bedt om få 100 dager til på seg til å ha enerett til å legge frem, og få kreditorenes aksept, for en plan for å refinansiere selskapet, det går frem av papirer som SAS har sendt konkursdomstolen i New York skriver E24.

Flyselskapet ønsker å være den eneste som legger frem en redningsplan for dommeren i New York, og med det hindrer eventuelle kreditorer i å komme opp med andre forslag som kan ødelegge selskapets drift på lang sikt heter det i dokumentene.

SAS har kontaktet flere hundre potensielle investorer og er nå i det selskapet kaller pågående samtaler, og derfor er det viktig at domstolen går med på en forlenget frist.

– Å avslutte vår enerett på dette kritiske tidspunktet vil sette Chapter 11-prosessen i fare, skriver SAS i sin søknad, skriver E24.

I følge avisen vil domstolen trolig gi selskapet utvidet tidsfrist for å ha enerett på levere en Chapter 11-plan. Flyselskapet må også nå trolig gjennom en egen rettsprosess i Sverige ettersom det som blir avgjort i USA ikke vil være gjeldene i Sverige.

– En plan for restrukturering som er godkjent av en amerikansk domstol, har ingen rettsvirkning i Sverige. En slik plan er derfor ikke bindende for de svenske eierne og kreditorene som ikke frivillig har samtykket til (eller senere godtatt) tiltakene som en amerikansk restruktureringsplan kan inneholde, det skriver Mikael Möller, professor emeritus i privatrett ved Uppsala universitet, i en e-post til avisen.

Hvis kreditorene i Europa ikke godtar den amerikanske løsningen, kan SAS måtte gå en ekstrarunde i svensk rett heter det.

Website | + posts

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988.

E-post: hansolav@hangar.no

ANNONSE
Previous article Her oppdager bakkemannskapene at bjørnen er løs i bagasjerommet
Next article Vil ha åpnet Moss lufthavn Rygge på nytt – Gir seg ikke