Foto: Steffen Sundt

Tirsdag ble det kunngjort i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet hvem som skal operere anbudsrutene på kortbanenettet i Sør-Norge og på Vestlandet fra 2020 til 2024. Widerøe beholder alle rutene på Vestlandet, men må gi fra seg Oslo-Røros til Air Leap fra 1. april neste år.

Av rutene som ble lagt ut på anbud tidligere i vår, leverte Widerøe anbud på alle, Air Leap på Røros-Oslo, mens DOT LT ønsket å være med i konkurransen om både Røros-Oslo og Førde-Oslo, men tapte altså da for Air Leap og Widerøe. Disse rutene ble utlyst (vinner i parentes):

  • Røros-Oslo (Air Leap)
  • Førde-Oslo (Widerøe)
  • Sogndal-Oslo (Widerøe)
  • Sandane-Oslo (Widerøe)
  • Ørsta-Volda-Bergen (Widerøe)
  • Sandane-Bergen (Widerøe)
  • Sogndal-Bergen (Widerøe)

Air Leap flyr i dag flere innenriksruter i Sverige, i tillegg til Ørland-Oslo her til lands, og vil med dette fra neste år operere to innenriksruter i Norge. Selskapet benytter Saab 340-maskiner med plass til 33 passasjerer. Det er seks færre seter enn ombord i Widerøes Dash 8-maskiner.

Air Leap er et norskeid (Ryggefjord AS) selskap, men har hovedkontor i Sverige. Air Leap som kjøpte i 2018 konkursboet etter svenske NextJet. Air Leap het før den tid Next Move, et virtuelt selskap som ble startet for å opprettholde driften på ruta Ørland-Oslo etter konkursen i FlyViking. Ryggefjord AS var største eier i Viking Air Norway – eierselskapet til FlyViking.

Det svenske skilandslaget foran Air Leaps Saab 340. Foto: Air Leap
ANNONSE
Forrige artikkelTyske jagerfly kolliderte -Usikkert om pilotene har klart seg
Neste artikkelAir India-fly skled av rullebane