Deler av regjeringen med transportminister Trine Bramsen i spissen startet dagen på Flyvergrillen ved Kastrup.

Den danske regjeringen har foreslått å innføre en flypassasjeravgift på hele 13 kroner. Avgiften er foreslått å bli innført fra 2025 og skal gjelde per flybillett. Under en pressekonferanse på Kastrup tirsdag, la transportminister Trine Bramsen frem forslaget som skal bruke inntektene til å utvikle grønn teknologi.

Den grønne teknologien skal benyttes til å gjøre samtlige danske innenriksfly grønne og klimanøytrale fra 2030.

– Fra 2025 blir det en rute som er helt grønn, og alle innenlandsflyvninger fra 2030 blir det også. Vi tror det er mulig å fly helt grønt, sier klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S).

Under pressekonferansen kom det frem at Danmark må sette av 1,8 milliarder danske kroner til utvikling av grønn luftfart.

På spørsmål rundt hvorfor avgiften er satt så lavt;

– Vi er ikke forberedt på å lage en pengemaskin som skal håve penger inn i statskassen , som kan brukes til noe annet. Vi er interessert i å gjøre lufttransport grønn, sier Dan Jørgensen.

Den lave avgiften på kun 13 danske kroner får også mye kritikk i Danmark.

De Radikales klimatalsperson, Rasmus Helveg Petersen sier utspillet fra regjeringen er for lite og kommer for sent, mens Enhedslistens politiske talsperson, Mai Villadsen, viser til at partiet har foreslått en flypassasjeravgift på 125 kroner på innenlandsflyvninger skriver DR.dk.

Flere organisasjoner har tatt til ordet for å innføre en avgift for innlandsflyvninger, og en annen for reiser internasjonalt.

Dansk Industri er blant de som er bekymret for innføringen av en slik avgift.

– I Luftfartsklimapartnerskapet har vi fra starten foreslått at inntektene fra et klimabidrag på flybilletter skal ivaretas av et klimafond bestående av fagfolk og eksperter. På denne måten sikrer vi at pengene brukes på best mulig måte i bransjen , i stedet har regjeringen valgt å foreslå en helt ny skatt , og det betyr at pengene kan – og sannsynligvis vil – brukes på alt mulig annet enn den grønne omstillingen av luftfarten. Og det er vi kritiske tilsier divisjonsdirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen til DR.