Foto: Hans Olav Nyborg

Flyselskaper i hele Europa ser for seg at sommersesongen 2024 skal bli en realt comback fra nedgangen i forbindelse med pandemien. Flere av flyselskapene satser på at året i år blir på høyde med 2019.

For selv om reiselysten og kapasitet økte i markedet i 2023, nådde ikke trafikken opp på 2019-nivået.

 2024 vil by på mer av det samme. Selv etter en periode med europeisk økonomi i lavgir er arbeidsledigheten nær rekordlav og holder forbrukernes reiselyst høy, noe som gagner billettprisene, skriver Pedersen i sin rapport om europeisk luftfart, spår flyanalytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank i følge E24.

Pedersen mener Norwegian skiller seg ut med god resultatfremgang, sammen med SAS og easyJet som også viser fremgang.

– Vi er nå meget tett på, og i løpet av 2024 vil langt på vei de fleste av selskapene passere den magiske grensen – med SAS og Norwegian som lokale unntak, skriver Sydbank-analytikeren.

Pedersen peker på at flybilletten vil øke i pris, etter hvert som kostandene nå øker for flyselskapene. I tillegg blir det kamp om kapasiteten hos selskapene med store forsinkelser hos flyprodusentene på leveranse av nye fly. Med færre fly i luften i høysesongen vil prisene også stige.

– Kapasitetsøkningen kan bety at tendensen til billettprisøkninger gjennom 2024 blir knapt så massiv her hjemme i Skandinavia som andre steder i Europa, hvor de største aktørene vokser litt mindre, skriver Pedersen i rapporten.

ANNONSE
Forrige artikkelHar testet V2500 med 100 prosent SAF
Neste artikkelNy direktør i islandsk flyselskap