Flyselskapet Emirates har valgt å utsette den endelige inngåelsen av kjøpsavtalen der selskapet skal hente mellom 30 og 50 Airbus A350-1000 fra den europeiske flyprodusenten Airbus.
Det er bekymringer over vedlikeholdsplanen og driften av Rolls-Royce Trent XWB-97-motorene som drifter flyene Airbus og flyselskapet er uenige om. Nyheten om utsettelsen av avtalen kom under den andre dagen av Dubai Airshow 2023, kort tid etter at Emirates inngikk en avtale på 50 milliarder dollar med Boeing for kjøp av 90 nye 777X-fly med GE9X-motorer.
I følge medier i Dubai er Emirates bekymret over vedlikeholdskravene som er satt av Rolls-Royce for Trent XWB-97-motorene, og den planlagte tiden som må opprettholdes mellom vedlikeholdssyklusene, noe flyselskapet finner urimelig kort som fritser.
-Mens motorprodusenten vanligvis tar opp eventuelle direkte overskytende vedlikeholdskostnader som følge av økte verkstedbesøk under langsiktige serviceavtaler, er den økte nedetiden forstyrrende og kostbar for flyselskapene, sier Tim Clark i Emirates til journalister under en pressesamtale i Dubai.
Clark fortalte fremmøtte journalister at motortypen til flyet var i stand til å bruke bare en fjerdedel av tiden “på vingen” mellom servicebesøk, sammenlignet med forventede nivåer, og han la til at dette utgjorde et ytelsesnivå som han beskrev som en “defekt” fra Airbus og motorprodusentes side.
Som svar på Emirates bekymringer publiserte motorprodusenten Rolls-Royce en uttalelse tirsdag hvor selskapet uttrykker sin forpliktelse til å støtte flyselskapets fremtidige flyflåte og vekst. I en uttalelse til Reuters erkjente motorprodusenten viktigheten av å imøtekomme Emirates behov og indikerte en vilje til å samarbeide om å forbedre vedlikeholdsplanen for Trent XWB-97-motorene.