Foto: Sebastian E. Burmo

Flyselskapet Flyr kan måtte komme til å hente inn mer kapital til driften, det blir i såfall for tredje gangen at selskapet henter penger i egenkapitalmarkedet.

– Det har vært et kvartal preget av opprigging mot sommeren. Vi har fått inn nye fly, vi har forberedt oss for 44 ruter til 38 destinasjoner og vi har rekruttert og lært opp 150 nye ansatte. Det har vært investeringer som koster, sier Tonje Wikstrøm Frislid, administrerende direktør i Flyr til E24.

Forrige uke kom selskapet med sin kvartalsrapport for andre kvartal, som viste et  driftsresultat på minus 279 millioner kroner.

For flyselskapet handler det nå om økte drivstoffpriser, som vil føre til høyere priser på billettene dersom det skal bli mulig å øke omsetningen for det relativt nye flyselskapet.

– Vi hedger ikke drivstoff, så vi har liten påvirkning, utover at våre nye fly bruker betydelig mindre drivstoff en eldre fly. Vi ser at billettprisene antakelig må opp for å kompensere for de høye drivstoffprisene. Men vi vet at vi er mer effektive enn konkurrentene, så vi kan klare oss på lave priser. Samtidig ser vi at det er en tøff priskrig der ute nå, og særlig på de rutene vi har kommet inn på. Vi har åpenbart blitt en brysom konkurrent sier Wikstrøm Frislid til E24.

I følge nettstedet har flyselskapet hentet inn kapital ved to anledninger, ved slutten av fjordåret ble det hentet 250 millioner kroner, mens i mai i år ble det gjennom en emisjon, hvor 208,33 millioner aksjer ble utstedt til kurs 1,20 kroner, hentet et bruttoproveny på 250 millioner kroner.

Direktøren sier til E24 at det er vanskelig å si om selskapet må hente mer penger. Hun mener at påfyll av kapital avhenger av hvordan etterspørselen utvikler seg utover høsten og vinteren, og der er det usikkerhet knyttet til dette fordi strømprisene og matvareprisene er høyere enn noen gang. I tillegg sier direktøren at drivstoffprisene påvirke flyselskapet.