Foto: Sebastian

Flyselskapet Flyr legger i dag frem resultatet fra tredje kvartal. Selskapets totale omsetning for tredje kvartal 2021 var 40 millioner kroner, hvorav 1 million kroner var tilleggsinntekter.

Yielden var på 0,44 kroner, med en kabinfaktor på 38,2 % i kvartalet, noe ledelsen i selskapet sier ble påvirket av lav reiseetterspørsel spesielt i august og september på grunn av covid-19. Etterspørselen viste imidlertid en økende trend mot slutten av kvartalet, etter gjenåpningen av samfunnet i slutten av september, og yielden i oktober var på 0,61 kroner.

– Kvartalet er preget av investeringer og kostnader knyttet til oppstart og ekspansjon. Pandemien er fortsatt en utfordring for vår bransje og har påvirket etterspørselen i største delen av kvartalet. Vi har imidlertid sett en positiv trend i siste del av kvartalet, særlig etter gjenåpningen av samfunnet fra slutten av september, sier administrerende direktør Tonje Wikstrøm Frislid.

Foto: Hans O. Nyborg

Selskapets resultater for tredje kvartal preges av at selskapet er i en oppstartsfase. Selskapet har vært fullt bemannet med administrative ressurser og investerer kontinuerlig i den operative og tekniske infrastrukturen, noe som muliggjør introduksjon av nye produkter og funksjonalitet.

I løpet av kvartalet lanserte selskapet nye innenlandsruter i Norge, samt ruter til populære europeiske feriedestinasjoner og attraktive skidestinasjoner i Alpene.

– Jeg er stolt av våre entusiastiske og dedikerte medarbeidere og de svært gode tilbakemeldingene vi får fra kunder og samarbeidspartnere. Vårt topp moderne bestillingssystem leverer som lovet en enkel og brukervennlig kundeopplevelse, kjennskapen til merkenavnet vårt vokser, og ikke minst har vi levert førsteklasses på punktlighet. Vi ser frem til neste steg på reisen og til å ønske nye og tilbakevendende reisende velkommen om bord på våre flygninger, sier Wikstrøm Frislid.

Fyllingsgraden i oktober var på 61 %, noe som indikerer at etterspørselen i markedet sakte forbedres, og at Flyr har klart å posisjonere produktet vårt godt i markedet.

Selskapet er fortsatt i en tidlig fase, og hovedprioriteringene så langt har vært å utvikle infrastruktur og organisasjon, i tillegg til å lansere selskapets første ruter.

Flyselskapet opererer i dag fire fly på innenlandsruter i Norge og europeiske ruter, primært til feriedestinasjoner. Selskapet planlegger å ha fem fly i drift innen utgangen av året, med en ambisjon om å øke flåten til 12-18 fly i løpet av 2022.

Med infrastruktur, organisasjon og tilleggsfinansiering på plass, er selskapet klart til å gå inn i neste fase, og utvikle driften i tråd med forretningsplanen – etterspørselsdrevet ruteutvidelse som sikrer fleksibel og kostnadseffektiv drift, med mål på 38 FTE per fly og en KASK eks. drivstoff på 0,41 – 0,43 kroner i andre halvdel av 2022.

ANNONSE
Forrige artikkelBoeing påtar seg skyld for 737 MAX ulykke
Neste artikkelStreiken over hos DeHavilland – Vil fortsatt legge ned Dash 8-produksjon