Airbus’ første A321XLR (Xtra Long Range) har gjennomført sin første flytur. Flyet, MSN 11000, tok av fra Hamburg-Finkenwerder flyplass klokken 11:05 i formiddag for en testflyvning som varte i omtrent fire timer og 35 minutter.
Flyets mannskap besto av eksperimentelle testpiloter Thierry Diez og GabrielDiaz de Villegas Giron, samt testingeniørene Frank Hohmeister, Philippe Pupin og Mehdi Zeddoun. Under flyturen testet mannskapet flyets flykontroller, motorer og hovedsystemer, inkludert fflyets oppførsel både ved høy og lav hastighet.
-Dette er en viktig milepæl for A320-familien og våre kunder over hele verden. Når A321XLR tas i bruk vil flyselskaper kunne tilby langdistansekomfort på denne typen fly, takket være det unike kabinen. A321XLR vil åpne nye ruter med uslåelig økonomi og
miljøprestasjon, sier Philippe Mhun, Airbus EVP Programs and Services.
Målsettingen for produsenten er at A321XLR skal tas i bruk tidlig i 2024. A321XLR er det neste evolusjonære trinnet i A320neo-familien med markedets krav til økt rekkevidde og nyttelast. Dette er i følge produsenten et fly som vil kunne skape mer verdi for flyselskaper ved å muliggjøre økonomisk levedyktige tjenester på lengre ruter enn noen tilsvarende flymodell i markedet i dag.
Airbus A321XLR vil levere en god rekkevidde for fly av denne typen, hele 8700 km, med 30 % lavere drivstofforbruk per sete sammenlignet med forrige generasjon A321-fly, samt reduserte NOx-utslipp og støy. Innen utgangen av mai 2022 har Airbus samlet over 8000 bestillinger fra over 130 kunder over hele verden når det kommer til A320neo-familie. Airbus A321XLR er så langt bestilt i 500 eksemplarer.