Foto: Hans O. Nyborg

Embraer og motorprodusenten Pratt & Whitney har med stor suksess testet en GTF-drevet E195-E2 på 100 % bærekraftig flydrivstoff (SAF). Testen, med en motor som kjører på 100 % SAF, bekreftet at GTF-motorer og E-Jets E2-familien kan fly på begge motorene med blandinger på opptil 100 % SAF uten at det går på bekostning av sikkerhet eller ytelse. 

Flyet fullførte to dager med bakketester på Fort Lauderdale International Airport, og det kulminerte med en 70 minutters flytest på Vero Beach Regional Airport i Florida 30. juni.

-E2 er allerede det mest effektive flyet i sin klasse som flyr i dag, og sparer opptil 25 % CO 2 -utslipp sammenlignet med tidligere generasjons fly. Denne reduksjonen i utslipp kan økes opp til imponerende 85 % med 100 % SAF. Erstatning av eldre fly med nye generasjonsprodukter og oppskalering av SAF-produksjon er de to mest effektive handlingene kommersiell luftfart kan ta nå for å oppnå en betydelig reduksjon i utslipp, sier Rodrigo Silva e Souza, visepresident for strategi og bærekraft, Embraer Commercial Aviation.

Alle Pratt & Whitney-motorer og Embraer-fly er for tiden sertifisert for å operere med SAF blandet opptil 50 % med standard Jet A/A1 drivstoff, i henhold til ASTM Internationals spesifikasjoner. Fremtidige spesifikasjoner vil gjøre det mulig for blandinger av opptil 100 % SAF å maksimere utslippsreduksjonspotensialet ved å bruke drivstoff fra bærekraftige, ikke-fossilbaserte råvarer.

-Embraer og Pratt & Whitney leder bransjen med produkter som er mer effektive for kundene våre og mer bærekraftige for samfunnet vårt. Denne testen viser at E2 er klar for 100 % SAF-sertifisering og drift når industrien har fullført standarder, legger Silva e Souza til.

SAF som ble brukt på denne flyvningen til Embraer og Pratt & Whitney var 100 % hydrobearbeidede estere og fettsyrer Synthetic Parafinic Kerosine (HEFA-SPK) anskaffet fra World Energy. HEFA-SPK er en spesifikk type hydrobehandlet fornybart råstoff som brukes i luftfart og regnes som en ledende alternativ erstatning for konvensjonelt jetdrivstoff av Commercial Aviation Alternative Fuels Initiative (CAAFI), på grunn av bærekraften til råstoffet.