Foto: Hans Olav Nyborg

Krisene for den amerikanske flyprodusenten Boeing fortsetter med den siste tidens utfordringer rundt 737 MAX-feil, og en opphopning av parkerte Dreamlinere.

I august i år oppdaget Boeing at flyskrog til MAX-serien som er bygget av underleverandøren Spirit Aerospace var blitt levert til Seattle med feil. Feilen bestod i at skruehullene for muttere som skal holde flyets trykkskott, bulkhead, på plass bakerst i flyet var boret både skjevt og med feil størrelse.

På mange av flyene er 500 av de 1000 skruehullene som rammen til trykkskottet består av boret med et avlangt bor fremfor ett rundt som det skulle ha vært.

Feilen i seg selv skal ikke være kritisk til sikkerheten på flyene, men for å få produsert ferdig flyene er Boeing avhengig av å bytte ut og sjekke 500 hull i hvert av skrogene som skal bli til nye MAX-fly, i tillegg til at enkelte fly som er allerede levert til kunder kan ha fått montert trykkskottet basert på feil dimensjon på hullene der muttere er skrudd inn.

Foto: Spirit AeroSystems

I tillegg til hundrevis av flyskrogene som Spirit har levert til Boeing, har underleverandøren 39 ferdige MAX flyskrog stående på vent for leveranse til Boeing, dette kommer i tillegg til 60 skrog som er lagret i Wichita og som enda ikke er ferdige for leveranse, som også må inspiseres via røntgen og repareres.

Spirit skriver i en kort notis at produsenten vil fullføre reparasjonene på flyskrogene innen utgangen av november. Men siden reparasjonene på flyene levert til Boeing allerede vil det for Boeing trolig ta litt lengre tid å få sjekket alle flyene.

Boeing har måtte nedjustere antallet 737 MAX som er forventet å bli levert i tredje kvartal fra det planlagte 120 til 70 fly. De forgående kvartalene har produsenten levert fra seg henholdsvis 100 og 110 fly.

I løpet av året hadde produsenten en forventing om å få levert fra seg 450 fly totalt, dette er nedjustert til 400 fly nå.

Dreamliner-problemer fortsetter

Det er ikke bare med produsentens MAX-fly at det er trøbbel på nytt. For serien med 787 Dreamlinere er det også hodebry for Boeing.

Hull i flyskrogenes skjøter som er større enn det som er spesifikasjonen hos Boeing i tillegg til en lang rekke med utfordringer på kvaliteten på flyene som er produsert. Det har resultert i at Boeing nå har 85 parkerte Dreamlinere som er ferdige og skulle ha blitt levert til flyselskap, blant annet til Lufthansa, og som må repareres før FAA gir grønt lys til leveranse.

Boeing bygger nå fire Dreamlinere i måneden på sin fabrikk i South Carolina, dette har produsenten et håp om at skulle kunne klare å nå opp til 10 fly per måned innen utgangen av 2025 eller første kvartal av 2026.

I mellomtiden taper Boeing store pengebeløp på alle problemene med flymodellene MAX og 787. For Dreamliner-flyene taper Boeing nå rundt en million amerikanske dollar per fly sier en talsmann for produsenten til Seattle Times.

Produksjonsproblemene som Boeing opplever med deler fra sine underleverandører er det samme som også Airbus opplever for sine Airbus A320 og A350 og som også forsinker leveransene hos den europeiske produsenten.

Foto: Hans O. Nyborg

ANNONSE
Forrige artikkel-Hva skjedde i august, Norse Atlantic Airways?
Neste artikkelE24: Avviser fiendtlig oppkjøp av Norse Atlantic-aksjer