Flyprodusenten Airbus har valgt å utføre endringer på autothrottle-systemet i flytypen Airbus A220. Endringene skjer etter at det er innkommet flere rapporter om piloter som har gjort feil i bruken av systemet og endt opp med både tail-strike hvor halepartiet har slått ned i bakken, og skader på flyet ellers.

Nå tar produsenten grep og skriver i et memo at det også gjør endringer på flyets autopilot-system. Inntil disse endringene er på plass har Airbus utstedt nye prosedyrer for pilotene under avgang med flytypen.

Hovedproblemet i følge Airbus selv er at autothrottle-systemet fort kan deaktiveres ved en feil under avgang, og mens flyet er i full fart nedover rullebanen har flere piloter som forsøker å aktivere autothrottle klart å aktivere autopiloten. I følge flyprodusenten kan det å aktivere autopiloten under avgang med høy fart på flyet få uante konsekvenser og gå ut over sikkerheten til alle ombord.

Når dette har skjedd får mannskapet en alt for tidlig avgang fra rullebanen hvor flyet løfter seg så raskt opp at halepartiet slår ned i asfalten. I tillegg øker faren for at flyet ikke greier å få løft og komme seg opp i luften og ender med å kjøre ut av rullebanen.

Airbus skal nå oppdatere flyets Primary Flight Control Computer hvor det blir lagt inn en sperre på autopiloten som ikke kan aktiveres før seks sekunder etter at flyet har tatt av fra rullebanen. Denne oppdateringen er ventet i andre kvartal av 2024. I tillegg vil autothrottle-systemet få en oppdatering som skal sørge for at systemet ikke slås av ved en feil eller feil tastetrykk.

Pilotene skal også nå få en advarsel om at autopilot-systemet er feilaktivert på bakken før avgang.

ANNONSE
Forrige artikkelSalget av Airbus A320neo har stoppet helt opp
Neste artikkelMilliardlån: AS Norge kan sitte igjen med 300 millioner kroner fra SAS