Foto: SAS Museet

SAS Museet som ligger på Gardermoen har i det stille jobbet med å få bygget en helt unik flymodell som nå avdukes og skal vises frem i museets utstilling. Det er en gjennomskåret flymodell av flytypen Short Sandringham. Flytypen som ble produsert rett etter andre verdenskrig var nokså unik for sin tidsperiode.

Nå skal alle besøkende på SAS Museet kunne få et lite innblikk i livet ombord i Sandringham Mk VI, «Jutulen» som ble levert i 1948 og fløyet frem til den forlot selskapet i 1951.

-Det er en helt unik flymodell vi nå kan vise frem, og noe vi har langt oppe på ønskelisten vår over å få inn i utstillingen, sier leder Thore E. Winderen ved SAS Museet til Hangar.no.

Den nye modellen har både innvending lys, figurer som illustrerer passasjerer og mannskap, og et tidsriktig interiør.

-Selve modellen er i skala 1:25 og måler 110 centimeter lang, den vil passe godt inn i vår utstilling der vi har flere andre flytyper fra historien til SAS, med samme konsept hvor en kan se inn i denne og oppleve hvordan de så ut. Nå gleder vi oss til å kunne få vise denne frem når museer etterhvert forhåpenligvis kan åpne opp for publikum igjen, legger Winderen til.

Sandringham-flyene ble på folkemunne og av DNL kalt «Den flygende hurtigrute» ettersom flyene fløy langs den norske kysten. Flyene gikk i rute fra Fornebu til Trondheim, Brønnøysund, Sandnessjøen, Bodø, Harstad og med siste stopp i Tromsø. Det første flyet ble satt i trafikk 2. juni 1947.

Det er modellbygger Gunnar Rostad som har stått for byggingen av modellen som snart kan sees på SAS museet i all sin prakt.

-Modellen er i Scala 1:25 og er bygget i ånden til modellbyggere i førkrigstiden – og like etter siste krig. Typisk trekk er å gjøre passasjerer mindre enn i nøyaktig skala –dette for å gi illusjon av god plass og bekvemmelighet. Jeg har brukt rundt 400 timer på modellen – og materialet er støpt glassfiberskrog med tre og støpte plastdetaljer i interiøret . Modellen har små avvik fra originalen, men det var ikke eksteriøret på disse modellene som var det  viktigste  – det var å selge overbevisningen om at det å fly var sikkert og bekvemt –  , interiøret og det å få vist fram det var viktigst, sier Rostad til Hangar.no.

Alle foto: SAS Museet