Foto: Hans O. Nyborg

Flyselskapet SAS vil 1. desember sende avgårde sin aller siste Airbus A340 ut av flåten. Det som de siste 20 årene har vært flaggskipet til selskapet, har fløyet sine siste turer i rødt, blått og hvitt.

Dette siste flyet, OY-KBM, skal etter planen fly fra København Kastrup med kurs for Tuscon i Arizona i USA. Etter en kort stans her skal flyet videre til Pinal Airpark, også dette i Arizona. Dette blir flyets siste hvileplass.

OY-KBM ble levert til SAS i 2001, og fikk nærmere 19 år i tjeneste for selskapet.

SAS har gjennom de siste 20 årene operert åtte Airbus A340, alle av 300-utgaven. De første flyene ble levert i 2001, mens det siste flyet, LN-RKP, ble levert så sent som i 2013, da kom flyet fra flyselskapet LAN, og før det var det hos Air Canada fra 1997.

Dette flyet som tross å være det nyeste i flåten, var også det eldste hva angår produksjonsår. Flyet ble sendt til opphugging i 2019.

Foto: Hans O. Nyborg

På slutten av 1990-tallet var det en knallhard kamp mellom flyprodusentene Boeing og Airbus, om å hanke inn en avtale om salg av nye fly til SAS. Selskapet skulle erstatte sine Boeing 767 og vurderte Airbus A330 og Airbus A340 fra Airbus som det beste alternativet.

Selskapet skulle bruke 10 milliarder kroner på kjøp av nye langdistansefly. Under en pressekonferanse i 1999 gjorde selskapet det klart at det fra og med 2001 ville sette inn denne flytypen på langdistanseruter fra alle de tre Skandinaviske hovedflyplassene.

Flight International skrev i 1999 at ordren når denne var ferdig forhandlet kom på over 20 milliarder kroner, altså det dobbelte av hva selskapet hadde planlagt å kjøpe fly for.

Nå er flytypen historie hos SAS, på samme måte som den er det hos en lang rekke andre selskap i 2020.

Lufthansa har fortsatt over 20 Airbus A340 i flåten.
ANNONSE
Forrige artikkelFra arkivet: Glimt fra Fornebu
Neste artikkelNå er det kun fem Airbus A380 igjen for Airbus å bygge