Flyselskapet Norwegian vil øke flåten med 11 fly denne sommeren. Dermed øker den totale flåten med fly fra 72 fly til 81 fly i månedsskiftet juli, august etter at ett av de allerede er på plass.
Ved utgangen av første kvartal bestod Norwegians flåte av 72 fly. Selskapet hadde håpet på ytterligere fire fly i år men det ser ikke ut til å skje på grunn av forsinkelser hos produsenten.
– Jeg er glad for at vi ikke vil være avhengig av «wet lease»-kapasitet denne sommeren. I stedet vil vi kunne betjene våre kunder helt og holdent med egne fly og mannskap, sier direktør i Norwegian, Geir Karlsen i en kommentar til E24.
Flyselskapet har hentet inn seks 737 MAX-fly som var del av flåten til det norske flyselskapet Flyr, og har overtatt disse som nå blir del av Norwegians flyflåte. I tillegg er det ventet inn nye 737 MAX-fly fra Seattle før sommeren er fult i gang.
Det var i februar etter konkursen i Flyr at Norwegian signerte en intensjonsavtale med Air Lease Corporation (ALC) om å lease seks Boeing 737 MAX 8-fly. Disse kom da i tillegg til de tre 737 MAX 8-flyene Norwegian allerede hadde avtalt å lease fra ALC, hvor ett allerede var levert. Flyene fra Flyr er nå i ferd med å fases inn før sommersesongen 2023 er i full gang.
– Disse moderne og drivstoffeffektive flyene passer godt inn i vår flåtestrategi. De vil også kompensere for den forsinkede flyleveransen fra Boeing denne våren, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Før sommersesongen 2024 håper Norwegian å kunne øke flåten med ytterligere ni fly slik at det totale antallet fly neste år er oppe i 90 fly. Det melder nyhetsbyrået Reuters i dag.
Mye henger på om flyprodusenten Boeing kan levere fly til selskapet det kommende året.
I juni 2002 ble det kjent at Norwegian hadde inngått en fornyet avtale med flyprodusenten Boeing om kjøp av 50 fly i 737 MAX-familien.
– Avtalen om å kjøpe 50 helt nye og drivstoffeffektive 737 MAX-fly er et stort skritt fremover i vår strategi for å befeste vår ledende markedsposisjon i Norden, sa Karlsen i 2022.
I tillegg til flåtefornyelse spiller bærekraftig flydrivstoff en sentral rolle i å sikre at flyselskapet når bærekraftsmålene. I april kunngjorde Norwegian at selskapet inngår et strategisk partnerskap med Norsk e-Fuel for å bygge verdens første fullskala produksjonsanlegg for elektrodrivstoff i Mosjøen i Nord-Norge. Anlegget vil produsere bærekraftig flydrivstoff. Partnerskapet er en viktig milepæl på vei mot Norwegians mål om utslippskutt på 45 prosent innen 2030. I tillegg vil Norwegian investere mer enn 50 millioner kroner i en minoritetsandel i selskapet.