NRK: Forbrukerrådet mener flyselskapene ikke har respekt for kundene sine

Foto: Hans Olav Nyborg

Bare i 2023 har så mange som 82 prosent av alle som sendte inn klage på en flyreise til Flyklagenemda fått medhold. I 2018 var denne andelen på 31 prosent skriver NRK.

Forbrukerrådet er ikke nådige i sin evaluering av situasjonen, og mener at det må ha nådd en grense for hvor mange som sender inn klage på flyreisen til nemda.

– Dette er enkle saker som flyselskapene kunne ha håndtert selv med kundeservice, men i stedet skyver de hele ansvaret over på oss, sier sier direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket til NRK om den stadig økningen i antallet saker.

I følge saken til NRK heter det at åtte av ti som klager til nemnda får medhold.

– Det er ikke akseptabelt. I Finansklagenemnda, for eksempel, får 25 prosent medhold. Der burde klager på flyreiser også ligge, sier Blyverket til nettstedet.

Flyselskapene er ikke enige i kritikken fra Forbrukerrådet.

– Alle som har krav på tilbakebetaling fra SAS skal få det. Så vi er ikke enige i kritikken. Vi har et godt system for å ivareta passasjerenes rettigheter, og Flyklagenemnda er en viktig del av det, sier Pressekontakt i SAS, Tonje Sund til NRK og legger til – Dette er viktige saker, men ikke mange. Tallene fra nemnda viser at 12 av våre klagesaker fikk medhold i oktober og 13 i september. Samtidig har vi over 2 millioner passasjerer i hver av disse månedene.

Forbrukerrådet mener flyselskapene må ta mer ansvar for å håndtere klagesaker.

– I mange av sakene er det helt åpenbart at passasjerene har rett. Men flyselskapene prioriterer ikke å ha en kundeservice som står i stil med kundenes utfordringer, sier direktøren i Forbrukerrådet til NRK.

ANNONSE
Forrige artikkelRyanair legger ned flere innlandsruter i Sverige
Neste artikkelUkrainas president landet på Oslo lufthavn