Forbrukertilsynet skal nå undersøke om flyselskapet SAS bryter forbudet mot villedende markedsføring. I følge NRK er det spesielt flyvninger der selskapet har kansellert denne, men allikevel gjennomført selve turen som er av interesse.

Forbrukertilsynet er også skeptiske til de mange kanselleringen der kundene blir flyttet fra flyvning til flyvning, under noe som er helt klart planlagt og ikke en plutselig situasjon som er oppstått.

– Vi har nå kalt inn SAS til et møte for å få den informasjonen vi trenger i saken for å kunne ta stilling til om det foreligger lovbrudd, sier Drevland til NRK.

For tilsynet er det også spesielt dette med at SAS selger flyreiser, som er planlagt kansellert på forhånd som kan være ulovlig.

– I så fall er dette noe SAS må gjøre forbrukere uttrykkelig oppmerksom på i kjøpsprosessen og sørge for at forbrukeren får med seg denne risikoen før flyreisen kjøpes, legger Drevland til overfor NRK.

Flyselskapet SAS sier i en kommentar til NRK at de ønsker et slikt møte og en undersøkelse velkommen.

– SAS ønsker alltid å følge gjeldende regler og retningslinjer, og ser frem til å møte med Forbrukertilsynet, det sier pressesjef i SAS Tonje Sund til NRK.