Flyprodusenten Airbus og flyselskapet Cathay Pacific jobber med å fullføre et ny system som går under navnet “Reduced Crew Long Haul”. Meningen med prosjektet er å få et systm der cockpiten kun er bemannet av en pilot store deler av tiden det tar å fly langdistanseflyvninger.

Prosjektet fullføres som del av Project Connect og tar sikte på å sertifisere Airbus A350 for kun en pilot i cockpiten, under gitte høyder og kun på langdistanseflyvninger. Håpet til både flyselskapet og flyprodusenten er at systemet kan bli myndighetsgodkjent og satt i system innen 2025.

Cathay Pacific skal være pilotselskap for systemet og det første til å ta dette i bruk melder Reuters.

Når ordningen er godkjent vil det på lange flyturer være mulig for pilotene og alternere med å fly, alene i cockpiten, mot dagens system som krever mellom tre og fire piloter på så lange flyturer det her er snakk om.

Løsningen betyr også besparelse for flyselskapene som kan greie seg med kun to piloter på flyturen, hvor den ene hviler mens den andre flyr.

I følge Reuters har også det tyske flyselskapet Lufthansa utarbeidet planer for en pilot i cockpiten, men har ikke så langt planer for å aktivere systemet. Cathay Pacific sier i en uttalelse til nyhetsbyrået at det å bruke en pilot i cockpiten vil bero på godkjennelse fra myndigheter verden over, ekstra opplæring g av pilotene, og absolutt ingen kompromisser når det gjelder sikkerheten til alle ombord.

ANNONSE
Forrige artikkelRyanair får første 737 MAX levert
Neste artikkelFlyr og kabinforeningen med tariffavtale