Norwegian la i dag fram resultatene for fjerde kvartal og foreløpige årsresultater for 2021. 

Resultat før skatt (EBT) ble 117 millioner kroner, sammenlignet med et nettotap på 16,6 milliarder kroner i samme periode i 2020 og et positivt resultat på 169 millioner kroner i tredje kvartal.

Norwegian skriver i en pressemelding at selv om etterspørsel etter flyreiser er økende, har resultatet til selskapet blitt sterkt påvirket av omikron-varianten.

– Jeg er fornøyd med at vi effektivt tilpasser oss hyppige endringer i markedet, og for at vi kan rapportere om positiv bunnlinje og en forbedret kontantbeholdning i et kvartal som var sterkt preget av myndighetspålagte restriksjoner etter framveksten av den nye omikron-varianten. Jeg vil takke alle ansatte i Norwegian for deres stå-på-vilje og kontinuerlige engasjement. Nå ser vi fram mot en travel vår- og sommersesong hvor vi skal øke flåten til 70 fly og ha over 270 ruter til salgs. Vi gleder oss til å ønske enda flere kunder velkommen om bord igjen, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Flyselskapet hadde 3,1 millioner passasjerer i fjerde kvartal av fjoråret sammenlignet med 0,6 millioner i samme periode 2020, og 2,5 millioner i 2019.

Norwegians kapasitet (ASK) var på 4,6 milliarder setekilometer, mens passasjertrafikken (RPK) var på 3,6 milliarder setekilometer. Fyllingsgraden økte til 77,0 prosent, opp fra 52,4 prosent i samme periode i 2020 og fra 73,1 prosent i forrige kvartal. Ved årsslutt 2021 hadde selskapet en samlet operasjonell flåte på 51 fly.

Ved utgangen av fjerde kvartal hadde selskapets kontantbeholdning og likvide midler økt til 7,7 milliarder kroner.

Punktligheten forteller hvor stor andel av flyene som gikk til oppsatt tid. I fjerde kvartal 2021 var denne på 87,8 prosent, en nedgang fra 94,1 prosent i samme periode 2020 og fra 91,0 prosent i forrige kvartal. I 2021 ble Norwegian kåret til det mest punktlige flyselskapet i Norden, på tredje plass i hele Europa.