Foto: Hans O. Nyborg

Det tyske flyselskapet Eurowings startet sist lørdag opp igjen noen av sine ruter, blant annet til Italia. Lørdag morgen gikk den første flyturen fra Düsseldorf med kurs for Olbia på Sardinia.

Airbus A320-flyet lettet på rutetid, og pilotene fløy i 90 minutter før de var klare for innflyvning til flyplassen på øya. Men da de ba om klarering til å lande ble de overrasket av svaret, det var nemlig nei, de kunne ikke få godkjennelse til å lande for flyplassen var stengt.

To dager tideligere hadde italienske myndigheter sendt ut et notis (NOTAM) at flyplassen var stengt for alle fly med unntak av taxi-fly med opp til 19 seter ombord.

Så kom spørsmålet fra passasjerene og mannskapet i kabinen, hvordan er det mulig å gjennomføre en flyvning til en stengt flyplass, uten at pilotene eller selskapet har fått med seg den informasjonen? i følge One Mile At A Time, er dette spørsmål mange stiller seg.

For det hele endte med at flyet måtte returnere til Düsseldorf, etter tre timers flyvning i luften. Da var både passasjerer og mannskap tilbake der de startet.

Flyselskapet har solgt billetter helt opp til flyvningen fant sted, pilotene har ikke lest seg opp på NOTAM om flyplassen og sett at den var stengt, og selve flyvningen var godkjent både i Tyskland og Italia.

Pilotene skal heller ikke ha fått noen hint fra flygeledere i Tyskland, Frankrike eller Italia på vei nedover om at flyplassen de skulle til var stengt, enda dette har kommet tydelig frem flere steder.

Italienske myndigheter åpnet riktignok for flytrafikk til og fra italienske flyplasser fra 17. mai, men regionale myndigheter på Sardinia har stengt flyplassen inntil 2. juni av frykt for å få inn fly med smittede personer som har koronasmitten.

flightradar24.com
ANNONSE
Forrige artikkelFlyulykke i Pakistan: Glemte å ta ut landingshjulene under første forsøk?
Neste artikkelAir New Zealand setter Boeing 777 på bakken – utsetter leveranse av nye Airbus-fly