Israel Aerospace Industries (IAI) har begynt arbeidet med å bygge om den aller første Boeing 777-300ER til å bli 777-300ERSF, under Passenger to freighter-programmet.

GE Capital Aviation Services (GECAS) er kunden som har ombyggingen i bestilling hos selskapet i Israel, og arbeidet som IAI utfører skal ta rundt 130 dager.

Etterspørselen etter større kapasitet for frakt er enorm og behovet for å kunne få større volum enn Boeing 777-200F kan tilby er årsaken til at GE Capital Aviation Services (GECAS) nå velger å bygge om tilbakeførte Boeing 777-300ER som er ferdige som passasjerfly hos leasingselskapets kunder.

Presset har også vært stort på å bygge om eldre Boeing 767 fly, men her er det nå lang ventetid på å få dette arbeidet gjort.

Etter at det første Boeing 777-300 er ombygd til fraktfly skal både FAA i USA og CAAI inn i bildet for å sertifisere flyet på nytt. Dette første flyet skal leveres til leasingselskapet i løpet av 2022.

Boeing 777-300ERSF, vil bruke 21 prosent mindre drivstoff en en Boeing 747, og kan ta 25 prosent mer frakt enn Boeing 777-200F. I forhold til forskjellene mellom de to 777-variantene deler 777-300-varianten 90 prosent av de samme egenskapene som den mindre utgaven.