Boeing 737-600 over Seattle - Foto: SAS

SAS faser ut enda en serie under Boeings 737-familie når den siste Boeing 737-600 forlater selskapet mot slutten av 2019. Flytypen ble aldri noen suksess for den amerikanske flyprodusenten, men har blitt en arbeidshest for SAS gjennom 20 år.

Siste flyet skal etter planen forlate flåten til SAS i desember i år. Da har selskapet operert 30 fly av denne typen. Det første flyet ble rullet ut fra Boeings fabrikker på Renton i Seattle i august 1998, med det som var SAS nye fargeskjema på flyene.

Boeings 737-600, opprinnelig gitt navnet 737-500X, ble til i samarbeide med blant annet SAS som ønsket seg en maskin i denne størrelsen. Da første flyet nærmet seg leveranse i september 1998, hadde Boeing bare solgt 56 fly totalt. Air Algerie var en av kundene, og som fortsatt flyr denne typen, Tunis Air en annen ved siden av SAS.

Sjokkerte McDonnell med Boeing-bestilling

(Saken fortsetter under bildet)

Første SAS Boeing 737-600 fotografert i Seattle før leveransen i 1998. Foto. Boeing/SAS

I mars 1995 fikk McDonnell Douglas et slag i ansiktet da SAS valgte å bestille Boeings nye 737-600, fremfor den nye MD-95, senere omdøpt Boeing 717. McDonnell Douglas hadde stor tro på at produsenten hadde SAS med seg inn i lanseringen av MD-95 og at en større bestilling av flytypen skulle komme fra Sverige.

SAS og MCDonnell Douglas hadde flere tiår med samarbeide og kundeforhold bak seg, og da SAS valgte å kjøpe hos konkurrenten Boeing ble det oppvaskmøter internt hos produsenten av MD-flyene. Etter planen ville McDonnell at SAS skulle være lanseringskunde for MD-95.

SAS mente at MD-95, senere Boeing 717 kun var et fly på papiret – Foto: Hans O. Nyborg

Ulf Abrahamsson i SAS sa i 1995 til flere medier at “MD-95 er kun et fly på papiret (papirfly), vi hadde vurdert å bestille det dersom det var andre selskap som også var interessert i flytypen.”

SAS vurderte både MD-95, Airbus A319, en lengre utgave av Avro med RJ110 og Fokker F100. Flytypen skulle direkte erstatte SAS sine DC-9 fly.

Mens SAS la inn en bestilling på 35 slike fly, med opsjon på ytterligere 35 fly, hadde Air Algerie tre fly i bestilling, og Tunisair fire fly. I dag flyr Air Algerie fem slike fly, mens Tunisair har syv fly i flåten. I tillegg flyr også det kanadiske selskapet Westjet 13 Boeing 737-600 og Janet Airlines i USA har seks fly i flåten.

SAKEN FORTSETTER UNDER VIDEOEN

Bli med på en flyvning med Boeing 737-600 (Youtube)

Kun 69 fly totalt

Kun 69 fly av denne typen ble produsert hos Boeing før produksjonen måtte legges ned på grunn av etterspørsel. Boeing hadde fått en lagt større suksess i å selge sin Boeing 737-700 som falt bedre i smak hos flyselskapene.

Tunisair Boeing 737-600 (Foto: Hans O. Nyborg)

Flytypen var en av to konsepter som Boeing hadde samarbeide med å utvikle sammen med Japan Aircraft Development (JADC). Boeing 737-600, en videreutvikling fra Boeings 737-700 ble vurdert opp mot YS-X/New Small Aircraft (NSA) i 108-seters segmentet.

Av de 69 flyene som ble bygget og levert i årene 1998 til 2006, er rundt halvparten av flyene allerede hugget opp. SAS første fly som ble levert i 1998 er fortsatt aktivt i flåten til selskapet.

Enkelte av 737-600 flyene til SAS har gjennomført over 35.000 flyreiser i tjeneste for selskapet.

SAS Første Boeing 737-600 blir testet over Seattle i USA i august 1998. Foto: Boeing
ANNONSE
Forrige artikkelNorsk kabinansatt tatt med promille på Gardermoen
Neste artikkelNå kan du kjøpe egen flyplass i Sverige – Med på kjøpet får du hangar og egen villa