Malaysia Airlines jobber nå hardt for å finne måter å kvitte seg med sine Airbus A380 fly på. I følge Flight Global ønsker selskapet å bli kvitt flyene i løpet av de neste månedene.

Under en pressekonferanse denne uken skal direktør i selskapet, Izham Ismail  ha uttalt at styret i selskapet nå har mottatt anbefalingene fra ledelsen når det kommer til kjempeflyene i flåten.

Selskapet har innsett at å selge A380-flyene er nærmest i et ikke eksisterende marked. Spørsmålet blir dermed hva vrakpanten og salg av reservedeler kan gi av inntjening for flyene.

Malaysia Airlines har seks Airbus A380 i sin flåte. Samtlige av disse flyene står langtidsparkert og er for tiden ikke i bruk. Flyene har en gjennomsnittsalder på ni år, og første flyet ble levert av Airbus i mai 2012.

Selskapet har også A380 nummer 100 som ble bygget av produsenten.

Styret skal ta sin avgjørelse raskt i følge direktøren, på hvordan selskapet skal kvitte seg med flytypen.

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no