Foto: Sebastian E. Burmo

4 Juni 2021 klokken 12:00 landet Flyr sin første Boeing 737 maskin på norsk jord. I den anledning fikk Hangar 24 muligheten til å delta på mottakelsesseremonien. Ved landing fikk flyet, som seg hør og bør, en vannsalutt av brannvesenet for å markere denne store dagen for selskapet og norsk luftfart. Det er norsk flyhistorie som skrives.

Foto: Sebastian E. Burmo

Vi fikk bli med inn i kabinen, og for første gang se Flyr fra innsiden. Interiøret er av typen Boeing Sky Interior med mood light og romslig design. Kabinen er konfigurert med 189 seter. De første seks radene er lagt opp til “Flex billetter” der midtsetet er sperret av. Interiøret er nytt og lukten av nytt fly ligger i kabinen. Ledelsen i Flyr har vært veldig spent på å se flyet, da de verken har sett eller vært ombord før til nå. Fargene er veldig unike og wingletene er dekorert med selskapets freshe logo og design.

– Dette er en stor dag og et historisk øyeblikk for oss når vi nå kan ønske vårt første av mange fly velkommen til Flyr familien. Våre medarbeidere og samarbeidspartnere har gjort en fantastisk jobb for at vi har kommet hit, og vi gleder oss til å ønske velkommen ombord på vår første flygning til Tromsø den 30 Juni, sier administrerende direktør i Flyr, Tonje Wikstrøm Frislid, i en pressemelding.

Avinor ønsket også Flyr hjemlig velkommen og syns det er gledelig å se at de er et steg nærmere sin første kommersielle flyvning.

Jeg fikk også anledning til å intervjue Administrerende direktør i Flyr og stille hun noen spørsmål.

– Vi er helt i rute og dagens mottakelse av Flyrs sitt første fly var en av de store milepælene våre. Med et fly med ny teknologi og fresht design så reflektere dette hva Flyr skal være! Teknologi og modernisering er en viktig del for Flyr, og etter Covid-19, så ser man viktigheten ved å være oppdatert på den teknologiske fronten.

Hun tror det vil bli en endring og utvikling i markedet, der fokuset på gode teknologiske løsninger vil være viktigere enn noen gang. Flyr er rigget med ny teknologi, har en enkel og fremoverlent struktur og en kompetent organisasjon. Dette gjør at Flyr kan holde seg på en liten størrelse og være lønnsom. Mange selskaper er avhengig av mange frekvenser og destinasjoner, men ikke Flyr. Selskapet er veldig fleksibelt og antall fly kan vokse etter hvordan situasjonen er. De tenker noe opp i mot 28-30 fly på sikt. Flyr er fornøyd med valget av 737-800 NG, da dette er et trygt valg , sier Frislid. Om andre fly kommer i flåten, vil tiden vise. Nettopp det at de starter forsiktig, gjør at Flyr er mer rigget for en eventuelt nedstengning eller ytterligere reduksjon i markedet. Selskapet vil derfor begynne med innenriks, og å selge billetter i et rolig tempo. I slutten av august planlegger de utenriksflighter til Malaga ,Alicante og Nice. Dette for å sikre en trygg start.

Flyr skal drive enkelt og primært, short-haul er det som ligger i planene. Det er det norske publikum det dreier seg om. Frislid nevner at Flyr ikke har planlagt noen voldsomme vekstplaner. Derimot skal de konsentrere seg om det norske markedet. Flyr vil være et helnorsk selskap, med ansatte i Norge, som er direkte ansatt i flyselskapet. Det kommer ikke til å bli noen baser utenfor Norge. Dette vil gjøre det enkelt. Frislid ønsker også å trekke frem det norske kundeservicesenteret, som ganske unikt. Dette vil føre til bedre kundeopplevelser og en mer personlig tilnærming

Selskapet føler seg trygge på at de har en konkurransedyktig modell, og er et av veldig få selskap som er rigget for situasjonen etter pandemien. Konkurranse kommer det til å bli, noe som er bra, sier Frislid. Konkurranse er bra for luftfarten, kundene, og Flyr kommer til å stille sterkt i denne konkurransen. Flyr skal tilby et produkt for det norske markedet som er både for fritidsreisende, samt businessreisende, men det er ikke tvil om at det kommer til å bli mindre business flygninger fremover etter pandemien sier Frislid.

De ønsker å være et friskt og annerledes flyselskap med mange års luftfartserfaring bak seg. Frislid sier at bransjen har blitt mer og mer presset, både for ansatte og kunder. Flyr har en moderen organisasjon, med mye erfaring og ny teknologi. Dette gjør at de ansatte blir ivaretatt, samt at passasjerene vil få en mer personlig opplevelse av de ansatte og Flyr som selskap.

Tonje Wikstrøm Frislid CEO Flyr – Foto: Sebastian E.Burmo

Hvordan er den økonomiske situasjonen for Flyr? – Brede Huser (CFO – Chief Financial Officer)

– Flyr har hentet inn 60 millioner i egenkapital og har gått på børs, sier Brede Huser, CFO i Flyr til Hangar. – Vi har et bra utgangspunkt, da selskapet er bygd fra scratch. Selskapet er gjeldsfritt og det eneste vi forholder oss til er Leasing forpliktelser. Vi har fått gode vilkår på leasingavtalene, sier Huser. Leasingavtalen reflekterer situasjonen etter korona.

Tilstede under mottakkelsessermonien var flyanalytiker i Win-Air, Hans Jørgen Elnæs. Han tror at Flyr har et godt utgangspunkt for å klare seg ganske godt, spesielt etter at Wizz Air forsvant fra det norske markedet. Produktet til Flyr er det ikke noe feil med, sier Elnæs. For Flyr gjelder det bare å få satt i gang drift og håpe på at Covid-19 situasjonen ikke legger noen begrensninger på etterspørselen i markedet. Enkle bookingløsninger, generøse baggasjeregler og god priser, er det Elnæs trekker fram som gjør Flyr til et godt produkt.

Hangar 24 ønsker å takke ledelsen i Flyr og flyanalytiker i Win-Air for intervjuene. Den 4 Juni 2021 kommer til å bli en merkedag i Norsk Luftfartshistorie. Hangar takker Flyr for mulighten til å dekke denne begivenheten og ønsker Flyr og alle samarbeidspartnere riktig lykke til videre.

ANNONSE
Forrige artikkelNorwegian ser en liten lysning i trafikken for mai
Neste artikkel(+) Papirarbeide forsinker Ryanairs første MAX-fly