Foto: Hans Olav Nyborg

Widerøe hadde 276.413 passasjerer i mars måned, mot 289.360 i samme måned i 2023.

Kapasiteten var ned med 6,8 prosent, mens RPK økte med 2,3 prosent. Dette skyltes at våre passasjerer fløy lengre strekninger i år. Kabinfaktoren økte med 6,3 prosentpoeng til 70,4 prosent i mars. 

-Økningen er i tråd med trenden vi har sett gjennom vinteren. Widerøe har vanligvis færre passasjerer knyttet til helligdagsperioder, når store kundegrupper som forretning- og pasientreisende normalt ikke flyr like mye. Påsken 2024 var i mars måned mot april i 2023. Den underliggende trenden er derfor kraftigere enn tallene viser, skriver selskapet i en pressemelding.

Flyselskapet kunne vise til økt regularitet og punktlighet på 89 prosent.

Ny anbudsperiode tredde i kraft 1. april.  I den forbindelse har Staten halvert maksimalprisen på flyreiser på anbudsnettet.  Salget på disse rutene har økt med 33 prosent. Forrige måned informerte selskapet om at salget økte med 40 prosent. Dette betyr at Widerøes kunder bestiller på et tidligere tidspunkt, men når avreisedagen nærmer seg bestilles billettene i et mer normalt tempo. 

– Halvering av maksimalprisen på anbudsrutene er gode nyheter for alle de som er helt avhengig av fly som kollektivtransport. Vi registrerer en endring i bestillingsmønsteret etter reduksjon av maksimalpris. På enkelte ruter har vi forhåndsolgt mer enn i fjor, mens andre er det omtrent som i fjor, eller noe lavere. Samtidig som at maksimalprisen er redusert, har også kapasiteten økt, og vi er spente på å følge utviklingen fremover, sier Stein Nilsen, administrerende direktør i Widerøe.  

ANNONSE
Forrige artikkel1,5 millioner reisende hos Norwegian i mars måned
Neste artikkelNorwegian feirer 20 år med norsk-tyske ruter