Foto: Hans O. Nyborg

Norwegians datterselskaper for piloter og kabinansatte i Norge har i dag søkt Asker og Bærum tingrett om å åpne rekonstruksjonsforhandlinger. Søknadene kommer i tillegg til den tilsvarende rekonstruksjonsprosessen i morselskapet Norwegian Air Shuttle ASA (NAS) som ble innledet i desember 2020 og som pågår som planlagt.

Norwegian og datterselskaper i hele konsernet er hardt rammet som følge av reiserestriksjoner og lavere etterspørsel på grunn av koronapandemien. Flere selskaper i Norwegian er allerede i rekonstruksjon i Norge og Irland. Nå innlemmes også de to selskapene for piloter og kabinansatte i Norge, Norwegian Pilot Services Norway (NPSN) og Norwegian Cabin Services Norway (NCSN) – begge heleide selskaper i Norwegian.

Den løpende driften blir ikke påvirket, og Norwegian fortsetter å fly som planlagt. Mange flygende er imidlertid permittert som følge av pandemien og et svært redusert trafikkprogram. Rekonstruksjonsprosessen påvirker ikke permitteringene eller andre forhold som berører de ansatte. Ansettelsesvilkårene for de ansatte, lønn og andre betingelser løper som normalt. Det er 520 piloter og 850 kabinansatte i de to selskapene.

– Målet med rekonstruksjonsprosessen er å komme ut av krisen som et sterkere selskap med redusert gjeld. Styrene i de to datterselskapene har sett det som formålstjenlig at de har den samme beskyttelsen som morselskapet, sier Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian. 

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no