-Over 1,2 millioner passasjerer busses årlig mellom gate og fly på Oslo lufthavn. Innføringen av elektriske shuttlebusser er et viktig tiltak for å redusere flyplassens utslipp av klimagasser, sier Stine Ramstad Westby, konserndirektør for drift og infrastruktur i Avinor.

Avinor Oslo lufthavn fikk innvilget 16 millioner kroner i ENOVA-støtte i juni 2018 for anskaffelse av åtte elektriske shuttlebusser.

-Støtten fra Enova gjør det mulig for oss å fase inn miljøvennlige løsninger i et raskere tempo. Selv om el-busser er dyrere enn dieselbusser så velger vi det nå. Etter hvert som flere busser settes i produksjon regner vi med at det også vil være billigere med elbusser enn diesel, , sier Westby i Avinor.

Tilrettelegging av infrastruktur

-Bussene vil få et fremtidsrettet design og være et synlig tegn på at Avinor tar klimautfordringene på alvor. Nå som kontrakten er tildelt, begynner en ny del av arbeidet. Infrastruktur skal tilrettelegges og forberedelser skal gjøres for å få overgangen fra fossile busser til elektriske busser til å gå optimalt, sier Westby.

Infrastruktur for lading av bussene vil bli levert av det nederlandske selskapet Heliox.

Avinor har et mål om å halvere egne totale kontrollerbare klimagassutslipp innen 2022, sammenlignet med 2012. Innføringen av elektriske shuttlebusser på Oslo lufthavn er et sentralt tiltak for oppfyllelse av dette målet.

Website | + posts

Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988.

E-post: hansolav@hangar.no

ANNONSE
Previous articleSender prototype-A330 til opphugging etter 22 år
Next articleVil bygge rullebane nummer to på flyplass ved Alicante