Foto: SunClass Airlines

Thomas Cook Scandinavia er snart historie, nå skal flyselskapet med lange tradisjoner bakover i charterhistorien fornye seg. Etter en turbulent høst der mye sto på spill for flyselskapet i Ving-gruppen, begynner brikkene for en fortsettelse innen chartersegmentet å legge seg på plass.

Da Thomas Cook-selskapet valgte å begjære seg konkurs i høst, var det stor usikkerhet rundt hva som ville skje med det skandinaviske selskapet. Etter mye frem og tilbake ble redningen servert i form av en hyper sprudlende Petter Stordalen og hans samarbeidspartnere.

Nå skal alle spor etter Thomas Cook-logoen fjernes, og selskapet ser frem til å vise seg fra en ny side.

Lisbeth Nedergaard som er head of communications i Spies og Sunclass Airline

-Vi vi forsøker at få det nye navnet, Sunclass Airlines og logo på flyene våre så raskt som mulig. Det kan ta litt tid, da det er en større operasjon å gjennomføre et slikt arbeide på et fly. Men vi er i gang, og dette skal ordne seg så snart det lar seg gjøre, vi må bare ta hensyn til at det ikke får noen konsekvenser for vårt flyprogram sier Lisbeth Nedergaard som er head of communications i Spies og Sunclass Airlines til Hangar.no.

I forbindelse med at Thomas Cook-konkursen ble et faktum, ble samtlige fly som var i eierskap eller innleid av moderselskapet og datterselskapene satt på bakken. I ukene etter konkursen har det vært høy møteaktivitet hos Sunclass Airlines for å få flyflåten tilbake på plass.

Nå har selskapet landet på hvilke fly og hvor mange fly som skal opereres i det nordiske markedet.

-Vi kommer til å operere en flåte med rundt 11 til 12 fly. Et av våre fly ble fløyet til Toulouse i Frankrike og dette forventes nå å komme i drift hos oss igjen neste uke. Et annet av flyene står i Manchester, men dette forventes det ikke at vi får inn i flåten med det første, legger Nedergaard til.

Per nå er statusen at flyselskapet har syv Airbus A321 fly som opereres og fire Airbus A330.

SunClass Airlines har sine røtter tilbake til Scanair, som i sin tid ble slått sammen med danske Conair og dannet Premiair. Senere ble det til MyTravel Airways Scandinavia, og så Thomas Cook Scandinavia. Nå er det nye tider og charterreisene fortsetter med SunClass Airlines som det nye navnet.

ANNONSE
Forrige artikkelHainan-selskap har satt en fjerdedel av flyflåten på bakken
Neste artikkelTurkish Airlines 737 knakk nesehjulet under landing i Ukraina