Foto: Hans O. Nyborg

Det tyske flyselskapet Lufthansa skal før utgangen av juli måned bestemme seg endelig for om kjempeflyene Airbus A380 skal hugges opp, eller om noen fly skal tilbake i flåten.

Det er sommersesongen 2023 som er under planlegging og flyselskapet trenger mer kapasitet. Forsinkelser hos både Airbus og Boeing gjør at alternativene er å vurdere å hente tilbake noen av A380, eller reaktivere Boeing 777-300ER.

-Vi må avgjøre dette før utgangen av juli måned. Det tar rundt ni måneder å planlegge ferdig hele sommersesongen og derfor må vi ta en avgjørelse nå rundt om noen av flyene skal hentes tilbake fra lagring, sier Carsten Spohr som er direktør i Lufthansa til AirInsight.

Boeing har allerede varslet forsinkelser av den nye 777X og har store leveranseproblemer med Boeing 787, flytyper Lufthansa venter på. Nå er flyselskapet ute i markedet og vurderer om det er mulig å få tak i brukte Boeing 787 eller Airbus A350, etter at også Airbus er forsinket med sine A350.

Det tyske selskapet er også i markedet for finne brukte Boeing 777-300ER som kan reaktiveres og hentes inn til blant annet Lufthansa, men også for datterselskapet Swiss.

Hvis vi skal hente inn flere 777-300ER, er det noe vi diskuterer med Boeing og leasingselskap. Og A380-beslutningen vil være en enten-eller-beslutning fordi det ikke er noen splitter nye fly tilgjengelig for 2023. Hvis du bestiller et fly nå, kan det hende du har et tilgjengelig tidligst i 2022, sier Spohr.

En annen utfordring for selskapet er å finne nok piloter til å kunne fly A380 nå, selskapet har nå et krav om at alle A350-piloter skal kunne fly A380 og den andre veien rundt. Noen piloter har selskapet stående klare i tilfelle A380 skal returneres heter det.

Lufthansa hadde 14 A380 fly, fem av disse er levert tilbake til Airbus med oppsigelse av leasingavtalen, resten står lagret. For Lufthansa r det snakk om å reaktivere inntil fem fly for neste sommersesong dersom det er avgjørelsen som tas.