Widerøe har inngått en avtale med selskapet Field Aviation om montering av ADS-B i hele flåten av 41 Dash-8 fly.
Avtalen er inngått for å overholde det kommende ADS-B Out-mandatet og vil gi ytterligere flåtestandardisering. FMS-oppgraderingen vil bestå av den nyeste Universal Avionics (UASC) FMS-maskinvaren og 1002-programvaren.
Oppgraderingene av selskapets Dash 8 100-fly inkluderer integrering av doble UASC UNS-1Fw FMS med Widerøes eksisterende UASC GLS-1250 1 (SCAT-1) Local Area Augmentation System (LAAS), som er tidligere installert av Field Aviation.
Selskapets Dash 8 200-fly vil kun få installert FMS-ene og doble transpondere. Dash 8 300 flyene får Dual UASC SBAS FMS som vil motta programvareoppgraderinger og endring av dobbel transponder.
Widerøes Dash 8 Q400-flåte vil motta integrering av doble UASC UNS-1Ew FMS, samt Aviation Communication & Surveillance Systems (ACSS) NXT-700 ADS-B-transpondere.
Jobben skal utføres ved Field Aviations lokaler i Toronto, over en to-års periode og vil bli synkronisert med Widerøes vedlikeholdsplaner for flyene i flåten.
ADS-B står for «Automatic Dependent Surveillance – Broadcast» og fungerer slik at flyene sender ut sin egen posisjon basert på GNSS/GPS, identitet og en rekke andre parametere.
Signalene sendes ut av flyet hvert halve sekund og fanges opp av bakkestasjoner som ruter dette videre til kontrollsentralene som opereres av Avinor.
Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988.
E-post: hansolav@hangar.no