Foto: Hans O. Nyborg

Widerøe har inngått en avtale med selskapet Field Aviation om montering av ADS-B i hele flåten av 41 Dash-8 fly.

Avtalen er inngått for å overholde det kommende ADS-B Out-mandatet og vil gi ytterligere flåtestandardisering. FMS-oppgraderingen vil bestå av den nyeste Universal Avionics (UASC) FMS-maskinvaren og 1002-programvaren.

Oppgraderingene av selskapets Dash 8 100-fly inkluderer integrering av doble UASC UNS-1Fw FMS med Widerøes eksisterende UASC GLS-1250 1 (SCAT-1) Local Area Augmentation System (LAAS), som er tidligere installert av Field Aviation.

Selskapets Dash 8 200-fly vil kun få installert FMS-ene og doble transpondere. Dash 8 300 flyene får Dual UASC SBAS FMS som vil motta programvareoppgraderinger og endring av dobbel transponder.

Widerøes Dash 8 Q400-flåte vil motta integrering av doble UASC UNS-1Ew FMS, samt Aviation Communication & Surveillance Systems (ACSS) NXT-700 ADS-B-transpondere.

Jobben skal utføres ved Field Aviations lokaler i Toronto, over en to-års periode og vil bli synkronisert med Widerøes vedlikeholdsplaner for flyene i flåten.

ADS-B står for «Automatic Dependent Surveillance – Broadcast» og fungerer slik at flyene sender ut sin egen posisjon basert på GNSS/GPS, identitet og en rekke andre parametere.

Signalene sendes ut av flyet hvert halve sekund og fanges opp av bakkestasjoner som ruter dette videre til kontrollsentralene som opereres av Avinor.