Foto: Hans O. Nyborg

Sist mandag mistet to piloter som fløy for Widerøe, GPS-signalene under en flytur mellom Kirkenes og Lakselv. Nå begynner problemet med jamming av signaler i de nordligste delene av Norge å bli rutine.

I følge NRK Finnmark som først meldte om saken, sier NKOM, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet er klare på at forstyrrelsene som gjøres av GPS-signaler i stor høyde er vanskelig å gjøre noe med.

Aleksander Wasland som er pilot for Widerøe sier til NRK at bortfallet av GPS-signalene sist mandag, varte i en mye lengre periode enn selskapets piloter tidligere har opplevd. Wasland sier at dette går ut over sikkerheten, og at pilotene må både fly lengre i godt vær, og ta andre forholds regler som igjen går ut over punktlighet og regularitet for selskapet.

NRK melder at jamming av GPS-signaler kommer fra russisk side av grensen, og har tatt seg opp de siste årene med spesielt fokus mot Nord-Norge.

Mens problemet er størst helt nord i landet kan Wasland fortelle at de har opplevd å miste disse signalene også rundt Tromsø og Bardufoss.

NKOM skal ha sendt teknisk personell til Finnmark forrige uke for å forsøke å spore hvor jammingen av signalene kommer fra, uten at de klarte å finne nøyaktig punkt for utsendelse.

Avdelingsdirektør i NKOM, Per Eirik Heimdal sier til NRK at ettersom dette foregår i stor høyde over Kirkenes, betyr det at jammingen kommer langveis fra. men hvilken retning det kommer fra kan ikke myndighetene si noe om.

Widerøe mener det er bra at norske myndigheter har tatt tak i saken, men er bekymret over at det ikke er mulig å spore hvor forstyrrelsene sendes ut fra.

ANNONSE
Forrige artikkelAirbus legger seks nye fly ut for salg etter at den største kundene nekter å ta i mot
Neste artikkelSAS legger ned rute til Hong-Kong