Europeiske Airbus er den nye eieren av det som startet som Bombardier CS-serien. Men etter at produsenten kjøpte ut flytypene CS-100 og CS-300, og døpte dem om til A220-serien, er det langt igjen til produksjonen gir avkastning.

Totalt er det kun overlevert 57 fly av denne typen siden det første CS-flyet ble levert til Swiss i 2016.

Forbes skriver i dag at under en presseomvisning av produsentens nye fabrikken for A220 i Mobile i USA, kunne sjefen for Airbus/Bombardier prosjektet, Phillipe Balducchi, fortelle at A220 ikke er i nærheten av å tjene penger eller gi avkastning så langt. Selv om veien frem til at produksjonen tjener penger er lang, er håpet at det en dag skal ende der.

Målet for Airbus er nå å forsøke å redusere produksjonskostnadene rundt A220-serien med inntil 50 prosent. Det blir en enorm utfordring for produsenten som dermed blir avhengig av å selge flytypen i større antall, og i konkurranse med sine egne fly i samme størrelse når det gjelder antall passasjerer.

Se også

Passasjerer raser etter konkursen i Flybmi lørdag

Lørdag var det over og ut for det skotske flyselskapet Flybmi (British Midland Regional). …