Foto: Hans Olav Nyborg

Flyprodusenten Boeing har startet arbeidet med å forsøke å selge en rekke eierløse 737 MAX-fly. Koronapandemien har sørget for at luftfarten ligger nede med brukket rygg, og en rekke flyselskapet har enten måtte kansellere bestillingene på MAX, eller rett og slett er konkurs.

I bransjen er slike fly kjent som «White tails», altså hvite haler, eller eierløse fly. Flyene er enten helt hvite uten noen dekor på, eller har dekoren til et selskap som ikke skal ha flyet allikevel.

I løpet av 2020 har Boeing mistet bestillinger på rundt 400 MAX-fly, av disse er nå rundt 50 fly eierløse, altså uten et flyselskap eller leasingselskap som mottaker.

Håper på avtale med Delta

Boeing har først og fremst startet samtaler med det amerikanske flyselskapet Delta Air Lines, i et håp om at selskapet vil gå med på å kjøpe rundt 40 MAX-fly.

Det amerikanske flyselskapet er det eneste av de store i landet som ikke har valgt å kjøpe MAX-fly til sin flyflåte. En bestilling og avtale mellom Boeing og Delta kan bli produsentens første små skritt i en retning av å få tillitt tilbake til flytypen, som kan føre til at bestillingene på nytte begynner å melde seg.

Boeings mål med Delta er de nær 80 Boeing 737-800 flyene som Delta opererer, og så har et gjennomsnitt med 20 år på vingene for hvert fly. i disse tider med et stort fokus på å få inn ny teknologi og nyere fly, håper produsenten i følge Reuters at Delta skal se en verdi i å skaffe MAX som er erstatning for NG-flyene.