Boeing 737 MAX 8 - Foto: Hans O. Nyborg

I 2014 valgte en gruppe med utviklere og teknikere som jobbet med Boeing 737 MAX lanseringen, å endre en rekke parametere og funksjoner i programvaren på flyene, slik at alvorlige ulykker kunne unngås.

En av ingeniørene som jobbet i MAX-programmet til Boeing hadde studert tidligere flyulykker, og varslet ledelsen i flyprodusenten Boeing om at det måtte gjøre endringer i den nye MAX-programvaren for å unngå ulykker i fremtiden.

Dette ble den gang avvist av ledelsen i Boeing. Så syv uker etter den første ulykken med et Boeing 737 MAX i 2018, sendte en Boeing-ingeniør inn en intern etisk klage med påstander om at ledelsen i Boeing – fast bestemt på å holde kostnadene for flykundene nede – hadde blokkert betydelige sikkerhetsforbedringer under MAX-flyenes utvikling.

Et av de forslagene som i 2014 ble fremsatt av de som jobbet med utvikling av MAX, kunne trolig ha hindret MAX-ulykkene i Etiopia og Indonesia skriver avisen The Seattle Times i dag.

Foto: Hans O. Nyborg

Avisen har intervjuet og går ut med fullt navn på varsleren av de interne forholdene der ledelsen ikke ville bruke penger på forslagene utviklerne kom med.

I følge varsleren har Boeings ledelse to ganger avvist å oppgradere MAX-systemene da dette ville påføre flyselskapene utgifter til opplæring og simulatortrening av selskapenes piloter. Systemet som utviklerne ville installere i MAX-flyene, synthetic airspeed, var allerede implementert som endel av systemene i Boeings 787 Dreamlinere.

Dette systemet er ikke direkte relatert til Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) -systemet som var en faktor i begge 737 MAX-ulykkene i 2018 og 2019, men det ville ha oppdaget den unormale målingen av angle of attack-signalene som igjen kunne ha forhindret MCAS-systemet å bli utløst.

Hverken Boeing eller amerikanske luftfartsmyndigheter har ønsket å kommentere opplysningene overfor avisen Seattle Times.