Hangar.no
Boeing 737 MAX 8 - Foto: Hans O. Nyborg

Boeing hadde løsning for å unngå MAX-ulykkene – Ville spare kundene for penger til opplæring

I 2014 valgte en gruppe med utviklere og teknikere som jobbet med Boeing 737 MAX lanseringen, å endre en rekke parametere og funksjoner i programvaren på flyene, slik at alvorlige ulykker kunne unngås.

En av ingeniørene som jobbet i MAX-programmet til Boeing hadde studert tidligere flyulykker, og varslet ledelsen i flyprodusenten Boeing om at det måtte gjøre endringer i den nye MAX-programvaren for å unngå ulykker i fremtiden.

Dette ble den gang avvist av ledelsen i Boeing. Så syv uker etter den første ulykken med et Boeing 737 MAX i 2018, sendte en Boeing-ingeniør inn en intern etisk klage med påstander om at ledelsen i Boeing – fast bestemt på å holde kostnadene for flykundene nede – hadde blokkert betydelige sikkerhetsforbedringer under MAX-flyenes utvikling.

Et av de forslagene som i 2014 ble fremsatt av de som jobbet med utvikling av MAX, kunne trolig ha hindret MAX-ulykkene i Etiopia og Indonesia skriver avisen The Seattle Times i dag.

Foto: Hans O. Nyborg

Avisen har intervjuet og går ut med fullt navn på varsleren av de interne forholdene der ledelsen ikke ville bruke penger på forslagene utviklerne kom med.

I følge varsleren har Boeings ledelse to ganger avvist å oppgradere MAX-systemene da dette ville påføre flyselskapene utgifter til opplæring og simulatortrening av selskapenes piloter. Systemet som utviklerne ville installere i MAX-flyene, synthetic airspeed, var allerede implementert som endel av systemene i Boeings 787 Dreamlinere.

Dette systemet er ikke direkte relatert til Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) -systemet som var en faktor i begge 737 MAX-ulykkene i 2018 og 2019, men det ville ha oppdaget den unormale målingen av angle of attack-signalene som igjen kunne ha forhindret MCAS-systemet å bli utløst.

Hverken Boeing eller amerikanske luftfartsmyndigheter har ønsket å kommentere opplysningene overfor avisen Seattle Times.

Andre nyheter

Ryanair legger ned spansk rute fra Torp

Hans Olav Nyborg

Swiss setter Airbus A220 på bakken

Hans Olav Nyborg

Henter jumbojet inn i trafikk etter ni år på bakken

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer