Google

Flyprodusenten Boeing sliter ikke bare med at nye 737 MAX-fly ikke kan leveres til selskapene som har flyene i bestilling, med to nye fly ut av produksjonshagaren om dagen fylles det raskt opp på utsiden.

Boeing har tre områder rundt byen Seattle på vestkysten av USA. På Renton der 737 MAX blir produsert, er nå alle mulige parkeringsplasser for flyene opptatt av nye fly. I tillegg har produsenten fløyet en lang rekke 737 MAX fra Renton og den korte turen nord for Seattle til Everett og Pain Field.

Everett er produksjonsfasiliteteten der Boeing 787 Dreamlinere, Boeing 747 og 777 samt 767 produseres. Nå er snart alt av tilgjengelig områder rundt produksjonshangarene på Everett fulle av 737 MAX.

Den tredje muligheten er Boeing Field, leveransesenteret til produsenten. En flytur på åtte minutter fra Renton ligger områder der flyselskapene som regel henter sine splitter nye Boeing 737 MAX. Nå er også dette området helt fullt av nye fly som ikke kan leveres før flyforbudet på verdensbasis oppheves.

Boeing har en mulighet til å ta i bruk et større område ved Boeing Field, som er benyttet som parkeringsplass for ansatte i dag. Andre alternativer er nå å fly MAX-flyene til lagring i flere av ørkenområdene i California.

Utfordringen for Boeing er at produsenten ikke ønsker å permittere ansatte fra produksjonen av MAX. Men et håp er det om å redusere antall produserte fly i måneden fra 52 til 42 innen utgangen av mai måned.

ANNONSE
Forrige artikkelLufthansa med økonomisk tap første kvartal
Neste artikkelNorges nye kampfly F-35 satt på bakken i Japan