Avianca-flyet hos Boeing på Everett i mai 2019. FOTO: Hans Olav Nyborg

I slutten av mai 2019 fikk flyselskapet Avianca i Colombia sin aller første Boeing 787-9 levert fra Boeing. Flyet var det første av tre slike større Dreamlinere selskapet hadde leid inn fra eieren SMBC Aviation Capital.

Fra før hadde selskapet en rekke Boeing 787-8, men nå skulle trafikken økes ved hjelp av den større versjonen, som kunne ta flere passasjerer.

Den 30. mai 2019 ble det feiret under en seremoni hos Boeing i Seattle, at selskapet fikk dette første flyet. 1. juni reiste så selskapets første fly direkte fra Seattle, til Abu Dhabi. Altså ikke til Colombia der selskapet opererer, men til en flyplass langt unna.

Så hva skjedde egentlig med dette første 787-9 som skulle inn i flåten til Avianca?

N797AV på fabrikken til Boeing på Everett i Seattle i mai 2019. FOTO: Hans Olav Nyborg



For flyet ble nærmest parkert i Abu Dhabi, og så glemt. Det skulle vise seg i ettertid at flyselskapet hadde måtte si fra seg avtalen om å overta flyet, og de to neste som skulle leveres i 2021. Med konkurs og beskyttelse mot sine kreditorer kunne ikke flyselskapet hente inn flere nye fly.

Men Trent 1000 motorene, de hadde flyselskapet behov for å bruke på ett av sine Boeing 787-8, som sto lagret i hjemlandet med store motorproblemer. Dermed ble N797AV parkert på flyplassen i Abu Dhabi, og ett år senere står flyet fortsatt parkert her.

Eierselskapet har tre andre fly også stående på flyplassen i Abu Dhabi, blant annet fly fra Latam og Air Austral.

Når det gjelder 787-9-flyet til Avianca kan det ende med at dette blir et fly som aldri kommer i luften igjen. Markedet i forbindelse med koronakrisen gjør at det ikke er stor etterspørsel etter flyet som står parkert.

N797AV på flyplassen i Abu Dhabi, juni 2020 – Foto: Google maps
Fra leveransen av flyet i 2019. Faksimile

ANNONSE
Forrige artikkelBoeing trekker tilbake åtte 787 Dreamlinere fra markedet etter produksjonsfeil
Neste artikkelBerlin Schönefeld bytter navn