Fly har kommet og gått hos flyselskap som har eksistert, forsvunnet eller fortsatt er i bransjen. Vi ser tilbake på noen av de flyene som har fløyet, og som vi lurer på hvor er de nå og hva skjedde med dem videre.

Denne gangen har vi plukket ut fem fly fra Braathens SAFE som vi tenkte å finne ut mer rundt videre destinasjoner.

LN-SUV (BOEING 737-200) (Havarert)

LN-SUV – Foto: Hangar.no


LN-SUV ble levert til Braathens SAFE i august 1986. Seienummer 23469 ble produsert som alle andre 737 på Renton i Seattle, USA. Flyet fikk ikke mange år hos Braathens da det ble levert tilbake til leasingselskapet Nissho i mai 1990. Flyet ble da utleid til Japan og det japanske flyselskapet Southwest Air Lines. Tre år senere forsvant flyet videre til Japan Transocean Air i juli 1993. I 2003 ble flyet så leid ut videre til Air Guinée Express. 11. august 2004 ble flyet totalskadd i forbindelse med en ulykke der pilotene måtte avbryte en avgang i dårlig vær på flyplassen Freetown Lungi, en internasjonal flyplass som ligger i kystbyen Lungi, Sierra Leone. Flyet skled av rullebanen og den ene motoren ble revet av i tillegg til hovedlandingshjulene som fikk samme skjebne.

LN-SUV etter landingen som ble den siste – Wikipedia/ SAAC

LN-SUU (BOEING 737-200) (Aktiv)

LN-SUU – Foto: Hangar.no

LN-SUU er serienummer 23465, Boeing 737-205 og ble levert til Braathens SAFE i mai 1986. Flyet fikk navnet Harald Hardråde. Faset ut fra selskapet i 1991 da det ble leid videre til VASP i Brasil. I juni 1993 ble flyet solgt til selskapet Conoco Philips i Alaska som rev ut alt interiør og bygget flyet om til et VIP-fly. I 2013 ble flyet så solgt til selskapet Sierra American Corp. som fortsatt opererer maskinen, som et VIP-fly.

LN-BRA (BOEING 737-400) (Hugget opp)

LN-BRA – Foto: Hangar.no

Braathens SAFE fikk levert LN-BRA i juni 1989. Boeing 737-405 med serienummer 24270 fikk ti år i Braathens før flyet i mai 1999 ble utleid til Virgin Express i Belgia. I 2007 etter en kort karrière hos City Bird i Belgia ble flyet overtatt av Brussels Airlines som opererte flyet frem til 2012. I 2013 ble flyet hugget opp og delene solgt i markedet.

LN-BRC (BOEING 737-500) (Hugget opp)

LN-BRC – Foto: Hangar.no

Braathens SAFE fikk levert LN-BRC i mars 1990, som det første Boeing 737-500 flyet selskapet skulle få levert. Flyet ble operert til år 2000 da det ble levert tilbake til leasingselskapet BBAM, som så leide dette ut til British Airways. I 2009 ble flyet så leid ut videre til det russiske selskapet Aeroflot Nord, som senere ble Nordavia. I mai 2013 ble flyet sendt til høggern som hugget opp flyet i deler som så ble solgt i markedet.

LN-SUT (BOEING 737-205) (Hugget opp)

LN-SUT, Foto: Hangar.no

LN-SUT, Øystein Magnusson som flyet het hos Braathens SAFE ble levert i november 1979. I 1990 ble flyet levert tilbake til utleieselskapet og utleid til Air New Zealand. I 1995 ble det Cayman Airways som tok over flyet og i 2008 opererte selskapet Arrivair LLC flyet frem til 2011. Da tok selskapet Icaro Air over flyet og opererte dette rundt i Ecuador. i 2013 ble flyet strippet for motorer og brukbare deler og selve flykroppen ligger på et lager på den gamle og nedlagte flyplassen Quito.

ANNONSE
Forrige artikkelDansk Luftfart vil ha klimaavgift på flyreiser fra Danmark
Neste artikkel100 år siden flyselskapet KLM ble startet