Bedfordshire Fire Control

Flyprodusenten ZeroAvia har startet en full etterforskning etter at deres Piper -350 hydrogen-fly havarerte 29. april nær Cranfield flyplass i Storbritannia. Produsenten satser mye på å få til konseptet der flyet skal benytte seg av hydrogen som drivstoff.

Piper-flyet hadde sin aller første testflyvning i september 2020. I følge FlightGlobal skriver produsenten i en kort pressemelding at flyet landet trygt på et jorde, og fikk små skader. Men nå viser bilder som brannvesenet i Bedfordshire har tatt at flyet har omfattende skader med blant annet den ene vingen som er revet av.

Ingen av de som var ombord skal ha kommet til skade i ulykken, flyet har seks sitteplasser.

I følge nettstedet har flyet blitt benyttet til å teste flyvning ved hjelp av elektriske batterier før det i 2020 ble bygget om med hydrogentanker.

Flyet seks dager før ulykken -. Foto: ZeroAvia
Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no