FOTO: HANS OLAV NYBORG

De tre store flyselskapene China Southern Airlines, China Eastern Airlines og Air China har til sammen kansellert eller utsatt kjøp av over 100 fly fra både Boeing og Airbus i løpet av 2020. Men samtidig har de tre selskapene valgt å både beholde eksisterende bestillinger hos den kinesiske flyprodusenten COMAC, og planlegger å øke bestillingen ytterligere.

I 2020 ble det fra COMAC levert 12 ARJ-21 fly fordelt på de tre flyselskapene og deres datterselskap. China Eastern er den største kunden for kineserne og planlegger kjøp av 20 ARJ-21, i tillegg til den nye C919. China Southern planlegger å kjøpe inn 35 ARJ-21 innen 2024.

Disse tre selskapene skal etter planen få levert i overkant av 180 fly i 2022, selv om selskapene sier det trolig vil skje, er det mye som tyder på at markedet ikke er klart for dette i år.

De statlige flyselskapene i Kina må forholde seg til selskapet China Aviation Supplies Holding Company, som står for alle kjøp, innleie og salg av fly som skal benyttes. Et selskap som styres av hva myndighetene i Kina ønsker. I følge avisen Nikkei ASIA advarer flere luftfartseksperter nå Kina mot å bite fingeren av hånden til Boeing og Airbus, ettersom det i mange tilfeller ikke er andre gode alternativer for kjøp av langdistansefly tilpasset rutenettverket til selskapene i Asia.

USA har også svartelistet COMAC som selskap, noe som skaper splid mellom Kina og USA, og problemer for den kinesiske flyprodusenten som er avhengig av en lang rekke amerikanske komponenter til sin flyproduksjon.