Illustrasjon

Når vi skriver midnatt og året skifter fra 2020 til 2021, kan vi se tilbake på det som med full rett kan kalles «Annus horribilis». Uttrykket den britiske Dronning Elisabeth II benyttet seg av i nyttårstalene etter å ha sett tilbake på 1992 med skandaler i familien, brannen som herjet på Windsor Castle og en rekke andre hendelser.

Selve uttrykket Annus horribilis er et latinsk uttrykk som betyr «et fryktelig år». Det er et ordspill på annus mirabilis, som betyr «et vidunderlig år». Skal vi først sette ned et uttrykk om 2020 for luftfartens del, så må dette jo være passende i en sådan stund.

Det er ikke så mange år siden vi kunne feire 100 års jubileum for flyvning. Gjennom tidene har mennesket utfordret luftfarten med ny teknologi, nye flytyper, og åpnet en hel verden for at vi alle kan reise, hvor som helst, når som helst. Til noe som ville være helt utelukket og ikke en tanke en gang for 50 år siden.

Men året 2020 med pandemien skulle nettopp kaste oss tilbake 50, ja til og med 60 år i tid. Fly ble satt på bakken, selskap gikk konkurs, piloter, kabinansatte og bakkemannskaper måtte seg seg etter en annen jobb og karriere, og ferieturene ble lagt til norske campingplasser og fjordhotell. Som på 1950, 60 og 70-tallet.

Ja når vi tenker over det, vi har kanskje blitt kastet enda lengre tilbake, før charterflyene gjorde sine inntog på Mallorca, Gran Canaria eller Madeira. For mange har tanken på å reise med fly, se verden, oppleve nye steder og virke fri, hatt en lengtende undertone gjennom året. Nå er det mange som håper på nytt, men hvor mange tenker seg om, ja det blir vel en sommerferie i Norge også i 2021?

Luftfarten slik vi kjente den for nøyaktig ett år siden, 31. desember 2019, er ikke som den var, og kanskje kommer den aldri til å bli slik igjen. Vi kan se tilbake nå på et år der vår frihet med å kunne fly 8-12 timer vekk, og våkne opp på andre siden av et hav, ble tatt fra oss. Jobben ble tatt fra oss. Utviklingen ble tatt fra oss. Spørsmålet nå er, for hvor lenge og hva blir konsekvensene av det?

Vi ønsker oss alle sammen tilbake til luftfarten anno 31. desember 2019. For friheten, friheten til å kunne reise hvor vi vil, når vi vil, og egentlig med hvem vi vil.

Flyselskap er blitt borte. Flytyper er blitt borte. Endringer er store. Utfordringene er mange.

La oss i denne stund bli litt mer troende og folden hendene, la oss sammen be en stille bønn om at vi en gang der fremme når solen igjen står opp over horisonten, atter en gang er tilbake på sporet, på sporet med valget, det frie valget om å reise, oppleve, dele og utforske den kloden vi har.

La oss sammen ønske hverandre et «Annus mirabilis» for luftfarten i kommende år og for fremtiden.

Godt Nytt År!

Redaktøren

Illustrasjon.
Hans Olav Nyborg har stått bak Hangar.no siden år 2000. Nettsiden har tatt for seg nyhetsbildet fra luftfart i både Norden og i det internasjonale markedet. Gjennom de siste 18 årene har fokus for bloggsiden ligget på hendelser og ulykker innen luftfarten. Nyborg har jobbet som journalist og fotograf innen TV, radio og avis siden 1988. E-post: hansolav@hangar.no