Foto: Hans O. Nyborg

En kollega av meg som er i tjueårene har tatt et valg om ikke å skulle fly mer, før dagens fly blir utslippsfrie, og på lik linje med el-biler. Denne kollegaen mener at elektriske passasjerfly er fremtiden og at det er tog som gjelder på ferie frem til disse flyene kommer i trafikk.

Vedkommende har bestemt seg for at hun ikke lengre skal fly på ferie, men alltid ta toget der det er mulig. I sommer blir det også hest og kjerre, i tillegg til en lengre kanotur på to døgn for å nå destinasjonen i Portugal.

Det er ganske så samstemt med hva mange av den yngre generasjonen i dag har lagt seg til av holdninger. Det er riktignok mer utbredt i Sverige der “Flyskam” er blitt årets nye presseord, og hvor store deler av ungdom i 15 til 25 årsalderen ikke vil ødelegge fremtidens klode ved å ta fly.

Derfor er det en stor kontrast å bli med på årets avvikling av Paris Air Show i Paris som har gått av stabelen denne uken. For selvsagt er elektriske fly og fokus på mindre utslipp så absolutt i kikkerten, men for en samlet flybransje er det rett og slett for mange andre utfordringer som står i kø, til at elektriske passasjerfly blir fremtiden i nær tid.

Antallet tilbydere som stiller med mock-up av et elfly begynner å røre på seg i bransjen. På Paris Air Show er det i år minst fem produsenter som viser frem hva som kan bli morgendagens hybrid- og el-fly. Men fra å vise en modell i full skala til å masseprodusere og fly elektriske fly i trafikk verden over, ja det er bransjen enige om, skjer ikke i de to neste generasjonene.

Utfordringene i dagens luftfart er mange, ikke bare med flytyper som MAX som står på bakken og ikke kan fly, men flymotorer som skal gi redusert utslipp og spare selskapene drivstoff forbruk, har så mange tekniske problemer og utfordringer at det vil trolig gå flere år før dette er tilbakelagt som et kapittel – og produsenten kan se videre fremover med enda mer miljøvennlige flymotorer.

Alle snakker om at verden skal reddes, og den yngre generasjonen, med blant annet den 15 år gamle nikkedukken Greta Thunberg i spissen for miljøkampen, har egentlig ikke tid til å vente. For dystre påstander vil ha det til at verden går under slik vi kjenner den om 50 år.

På 50 år skal det selvsagt skje mye med luftfarten, men å tro at elektriske og 100 prosent utslippsfrie fly er i luten de neste ti årene er å tro på julenissen og Supermann som levende personer. Bransjen har satt seg et mål, miljøet og kloden skal reddes, men det blir de neste ti-15 årene at mindre fly med plass til fire personer blir utviklet, uten utslipp. Veien til en Boeing 7X7 EL som skal kunne frakte passasjerer uten CO2 utslipp i fremtiden, skjer første for neste generasjon etter dagens.

I mens er både flyselskap og flyplasser på offensiven. Bare i e-postens innboks til vår redaksjon ankommer det daglig pressemeldinger fra bransjen. Felles for disse er at alle flyselskap vil forsøke å fremstå som det grønneste i bransjen, ingen over, ingen ved siden. Flyplasser skryter av biodrivstoff, som er kun en dråpe i havet hva angår den totale mengden som fylles på fly, og flyselskapene mener sine fly er de mest miljøvennlige av alle.

Egentlig lurer vi trolig bare oss selv. Dagens passasjerfly er allerede fylt til øverste metallplate med teknologi som allerede er flere år gammelt, og motorer som spyr ut CO2 så det holder, og vektreduksjon til tross for alt inne i flyene av interiør og catering, passasjerene veier mer enn før og bagasjen blir det stadig mer og mer av.

Men ikke misforstå, vi skal selvsagt hylle alle forsøk og de små stegene som hver dag tas for at verden skal reddes for dagens unge i fremtiden. Spørsmålet er mer om svenske og norske ungdommer skal la verdens kontinenter som Asia og Afrika, Sør- og Nord-Amerika forbli ukjent territorium fordi det ikke går et tog den veien?

Skal dagens unge som er de kanskje mest intelligente hva angår innsikt i verden slik den fungerer gjennom sosiale medier gå glipp av opplevelsen av en klode med vakker natur, spennende mennesker og eksotiske dyr, i påvente av at Airbus og Boeing kommer med langdistansefly helt blottet for utslipp?

Det virker meningsløst og bortkastet, for ikke å snakke om en slags retur til 1800-tallet, da verden var liten og uvitende. De unge bør ta opp kampen, de bør stå på kravene, men mest av alt de bør gjøre noe med det der de kan bidra. Hjemme med sortering, plastplukk i fjæra, innsamling av søppel, opprydding i nærmiljøet, listen er lang. Men la ikke muligheten til å oppleve en verden der ute gå fra seg i påvente av Tesla-versjonen av passasjerfly.

Bransjen som var samlet i Paris denne uken vil det samme, men vi snakker ikke om elbiler som raskt kommer i markedet, fly er mer kompliserte maskiner og med en lang rekke utfordringer bilen ikke har. I tillegg er det utfordringene med resirkulering av fly som ligger langt unna målene som ble satt i 2005.

Hans Olav Nyborg
Redaktøren

ANNONSE
Forrige artikkelHer krasjlander NASA en Fokker F28 med vilje – 28 år forsinket
Neste artikkelLa sminken og servering av champagne på førsteklasse til side – Begynte å reparere flymotorer