Det ungarske flyselskapet Wizz Air kunne i går fortelle at nå skal det satses i det norske markedet. Spørsmålet en bør stille seg er om ikke dette blir et vindpust som forsvinner like fort som det kommer inn.

Wizz Air er ett av de største flyselskapene i sitt segment i Europa, kornapandemien har også for dette selskapet og alle datterselskapene skapt en røre uten like. Ser vi bare på de siste månedene med Wizz Air, er det opprettet ruter i samme hastighet som land har blitt grønne, for så å bli droppet når land er blitt røde.

For passasjerene har det nok vært vanskelig å holde tritt med alle rutene som oppstår, legges ned, kanselleres og så dukker opp igjen. Det er også kjernen i luftfarten om dagen. Nærmest umulig å forholde seg til et rutekart og faste ruter.

Vel så skal Wizz Air satse fra november av, men er november så veldig annerledes enn september, og oktober? Koronaviruset herjer stort i Europa fortsatt. Nordmenn sitter hjemme og planlegger neste sommers norgesferie. Så hav er det som gjør at Wizz Air har seilt sine skip til Norge, tråkker over likene til SAS og Norwegian, og velger å erobre deler av markedet som er den siste skansen med liv i en luftfartskropp i landet vårt?

Det handler mye om at Wizz Air har forsøkt seg på markedet i nord, der trafikken er mer stabil enn ellers i Europa. Flyselskapet som for kort tid siden også etablerte seg i Abu Dhabi

ANNONSE
Forrige artikkelIndiske Jet Airways kan være i luften igjen innen seks måneder
Neste artikkelJapansk flyselskap skal kutte 60 langdistansefly fra sin flåte