Den kanadiske havarikommisjonen, Transportation Safety Board of Canada (TSB), har i sin nylige foreløpige rapport etter en ulykke med et ATR-42 fly i Canada i desember 2017, kommet med opplysninger om at pilotene tok av med islagte overflater på flyet. Det endte med havari av flyet. 

De islagte overflatene var områder på flykroppen som skal være fri for is og snø under en avgang, flyvning og landing. 

ATR-42 flyet ble operert av selskapet West Wind Aviation og ankom flyplassen Fond-du-Lac på ettermiddagen denne aktuelle dagen. Under denne flyturen hadde det bygget seg opp islagte flater på store deler av flyet. Ettersom pilotene kun skulle hente noen passasjerer og frakt, før turen gikk videre, hoppet de over å bruke flyplassens de-iceing ustyr. Pilotene valgte å ta av med islagte overflater, det endte med at flyet fikk problemer med å stige etter avgang fra rullebanen, og styrtet ett minutt etter at det forlot rullebanen. 

Flyet krasjet inn i en skog og endte opp i flere deler. Av de 22 passasjerene og mannskapet på tre, omkom en av passasjerene, mens 10 ble kvestet og hardt skadet. 

Undersøkelsen viste at flyet ikke overgikk maks vekt ved avgang og at pilotene fulgte alle prosedyrer for avgangen, med det lille unntaket at de hoppet over å avise flyet. 

Havarikommisjonen er kritiske til flyplassens avisiningsutstyr som består av to stiger, en håndholdt sprayflaske for avisisingsveske og et varmeteppe. Dette er ikke utstyr for å kunne avise et ATR-fly i følge TSB. 

Den endelig rapporten etter ulykken er ventet å komme i slutten av andre kvartal neste år. 

Avisningsutstyret på flyplassen – Foto TSB
Utrolig nok overlevde alle bortsette fra en person som døde på sykehuset etter ulykken . Foto: TSB
ANNONSE
Forrige artikkelPiloter landet Boeing 747 for tidlig på rullebane – Rev med seg flere landingslys
Neste artikkelVLM konkurs for tredje gang