De siste kronene på kontoen er i ferd med å bli slukt unna for flyselskapet Malev, som nå har lagt sin skjebnes framtid i et håp om å bli kjøpt opp av det kinesiske flyselskapet Hainan Airlines.

Denne uken har Malev lagt fram en plan som ved et oppkjøp skal kunne sikre driften videre. Blir planen ikke godkjent av myndighetene er det kroken på døra og selskapet med sine lange tradisjoner settes på bakken.

Ledelsen håper allikevel at skulle det i februar bli en konkurs får selskapet fortsette å fly fram til det har omstrukturert driften.

Skeptisk til statstøtte

Å motta direkte statsstøtte er ikke tillatt av EU som ser alvorlig på situasjonen som omfatter så mange flyselskap i Europa som nå sliter økonomisk og vil være helt avhengig av å få støtte fra sitt lands myndigheter, om de skal fortsette å fly.

I følge risikoanalytiker Paul Sheridan i Ascend har vi ikke sett de siste konkursene innen europeiske flyselskap. Nå med Spanair som siste til å legge ned driften tror Sheridan at vi får sen en rekke flere tradisjonelle selskap som vil falle overende.

Sheridan sier til den engelske avisen Business Week at dette er tiden på året hvor spesielt de mindre selskapene faller over bord og kollapser på grunn av mindre trafikk og belegg i vinterhalvåret.

Forebereder konkurs i Malev

Myndighetene i Ungarn har startet arbeidet med å forberede seg på en eventuell konkurs i Malev, og har nå satt av et større beløp som skal hjelpe til å leie kapasitet for å få reisende hjem fra sine destinasjoner.

Malev har siden slutten av januar fått beskyttelse fra sine kreditorer i påvente av hva som blir utfallet av redningsplanen som nå er levert til myndighetene.

Malev ble etablert i 1946.

FOTO: HANS O. NYBORG

 

ANNONSE
Forrige artikkelAlvorlig hendelse ved Helsinki-flyplass
Neste artikkelKjøpte billetter via falsk Ryanair-side