Kampen om Moss Lufthavn Rygge tilspisser seg. Dagens aktør med Jotunfjell Partners i spissen satte seg selv en frist på 1. juli for å kunne starte opp igjen flyplassvirksomhet i 2020. Nå er fristen på nytt utsatt uten en fastsatt dato. Fortsatt melder selskapet at det forhandler med flyselskap om en nyåpning av flyplassen på Rygge.
Inn fra sidelinjen kom også denne uken en uventet part som ønsker å starte opp igjen Moss Lufthavn Rygge. Det er Rygge Airport som var den forrige aktøren som drev selskap frem til nedleggelsen i 2017.
Der ønsker man at dagens aktør skal gi seg med det de kaller sommel, og la Rygge Airport slippe til igjen. Dermed er kampen i gang om hvem som skal kunne få åpne Moss Lufthavn Rygge, og om det i det hele tatt skjer på nytt.
Til Moss Avis sier Knut R. Johannessen i Rygge Airport at det snart gått tre år uten at dagens eiere av flyplassen, Jotunfjell Partners, har fått til noen verdens ting. Johannessen viser til at flyplassen gikk med overskudd og hadde 1,6 millioner passasjerer før den ble stengt 1. november 2016.
Rygge Airport sier de er klare til å starte opp igjen flyplassen på dagen om de får overta terminalbygget på Rygge. – Utløpet av avtalen innebærer etter vår oppfatning at staten er fri til å kunne inngå avtale med Rygge Airport. Gjennom sin forkjøpsrett til bygget kan staten videreselge eller leie bygget ut til Rygge Airport, skriver selskapet i en pressemelding.
Samtidig har avtalen mellom Forsvaret som eier grunnen og Jotunfjell Partners utløpt. Denne skal nå forhandles på nytt melder avisen. Forsvaret har gitt beskjed at de ikke kan bytte over til en ny aktør over natten, og at de fortsetter å forholde seg til dagens aktør.