Red Wings Tupolev 204 - Foto: Hans O. Nyborg

Etter 23 år er det slutt for Tupolev 204 som passasjerfly i Russland. Flytypen tok aldri helt av som en suksess etter sin forgjenger Tupolev 154.

Det er flyselskapet Red Wings som pensjonerer sin siste Tupolev 204, og dermed setter det siste flyselskapet som flyr denne typen i passasjertrafikk sitt siste fly ut av produksjon.

Forgjenger-typen Tupolev 154 finnes fortsatt i trafikk hos noen selskap, og nærmer seg 50 år i luften som flytypen. Tupolev 134 som var før det fikk 53 år på vingene som passasjerfly i Russland før det siste flyet ble satt på bakken.

Det er i dag 25 Tupolev 204 som opereres på verdensbasis, 12 av disse opereres av det Nord-Koreanske flyselskapet Air Koryo, Cubana (Cuba) og Cairo Aviation (Egypt).

Resten av flyene som flyr av denne typen er i tjeneste for russiske myndigheter eller som fraktfly. Det er produsert 86 slike fly og Tupolev har ikke sluttet å produsere dem, selv om det nok ikke blir som passasjerutgaver i fremtiden.

Tre fly har havarert av denne typen, alle mellom 2010 og 2018.

Krasair Tupolev 204 i 2004 – Foto: Hans O. Nyborg
TNT Tuolev 204 F på Gardermoen i 2002 – Foto: Hans O. Nyborg