Da Norwegian i 2015 bestemte seg for å kvitte seg med ett av sine siste Boeing 737-300, ble flyet gitt som gave til Norsk Luftfartsmuseum i Bodø. Det ble en gave som museet takket ja til, men som det ikke fantes penger til å kunne håndtere. Siden dette har flyet stått stuet vekk på flyplassen i Bodø.

Nå i september 2019 melder Norsk Luftfartsmuseum at de fortsatt mangler penger til å ta seg av 737 maskinen.

Det kommer fortsatt til å ta litt tid før Norwegian-maskinen er på plass utenfor museet. Prosjekteringen har tatt tid, men nå venter vi på å få avklart finansiering. Også flytting av flyet fra hovedflystasjonen har tatt litt lengre tid enn først antatt, delvis på grunn av kompleksiteten av flyttingen, og delvis på grunn av ønsket om å lage et gjennomført prosjekt. Det var viktig for oss å få laget en god plan for formidling av dette flyet, og at vi er nøye med gjennomføringen av transport slik at vi kan sikre en trygg overflytting, sier direktør på Norsk Luftfartsmuseum Hanne K. Jakhelln.

I 2015 var tonen en litt annen med lovnader om at gaven skulle bli del av den nye utstillingen i museet året etter. Da kunne daværende direktør nemlig lovet at flyet ett år senere skulle inn i utstillingen.

– Denne gaven fra Norwegian vil gjøre Norsk luftfartsmuseum i stand til å formidle den moderne luftfartshistorien og ikke minst Norwegians historie til et bredt publikum på en troverdig og autentisk måte. Den blir et viktig bidrag i den nye utstillingen om norsk luftfartshistorie som åpner i desember 2016. Jeg liker harde pakker til jul, og julenissen kom litt tidlig i år, sa direktør ved Norsk luftfartsmuseum i Bodø, Erling Kjærnes i forbindelse med overleveringen av flyet fra Norwegian.

Museet i Bodø sier i en pressemelding at flyet er godt tatt vare på nå og at det er i langt bedre stand nå enn det var bare for ett år siden.

– Det er i bedre stand nå enn det var, konstaterer han. Konservatorene har siden i vår jobbet med å forberede flyet for flytting, slik at det er klart når finansiering er på plass. Selv om flyet fortsatt står på samme sted, så er det mye som skjer bak kulissene. Arbeidet med å heve standarden på flyet er intensivert, flyet klargjøres til flytting, og det jobbes sammen med forsvaret og entreprenør med å planlegge en trygg overflytting til museet. Det jobbes også tett med Norwegians teknikere for å sikre flyet, og det har blitt koblet på strøm for å teste både det elektriske og hydraulikken, forteller Leder for samlingsavdelingen Tore Bugge Pedersen.

Norsk Luftfartsmuseum håper nå på at flyet skal komme på plass som del av bygget og utstillingen neste år i 2020.

– Det avhenger først og fremst om finansieringen av prosjektet. Deretter avhenger det av om når entreprenørene har tid, og flyttingen må foregå på visse tider på året. – Dette er komplekst, og ingen har gjort dette før. Selv om det ikke er lange stykket det skal transporteres, så må det bygges en ny vei, gjerder må tas ned og settes opp igjen etterpå, og det må bygges et fundament som det tunge flyet kan stå på, beskriver Pedersen.

Han lover imidlertid at konservatorene skal gjøre sitt for at flyet både har det bra, og at det er klart til å flyttes når startskuddet går.

Flyet, LN-KKW, har gjennomført 40.106 flygninger og tilbragt 64.656 timer på vingene. Flyet ble en del av Norwegian-familien i 2006, da selskapet hadde 14 fly, 54 ruter og 560 medarbeidere.

ANNONSE
Forrige artikkelFløy første ubemannede helikopter på test i Korea
Neste artikkelFAA skal gjennomføre test med evakuering av flykabiner i USA – Frykter for sikkerheten til reisende