737 Max cockpit
Foto: Hans O. Nyborg

Da den amerikanske flyprodusenten Boeing og det amerikanske luftfartstilsynet Federal Aviation Administration (FAA) gjennomførte en test av programvaren til flytypen 737 MAX i slutten av juni, ble det oppdaget enda flere programmeringsfeil som produsenten nå må håndtere.

Testen som ble gjennomført i en flysimulator i Seattle, avdekket at flyets AFCS-system ( Automated flight-control system ) feilet i å kombinere informasjon fra de to datamaskinene som styrer flight-controli flyet. Systemet er designet for å kun å hente inn informasjon til kun ev av de to datamaskinen under flyturen. Noe som har vært normalt for en Boeing 737 gjennom flere generasjoner.

FAA hadde satt som krav at Boeing sørget for at systemet nå kunne kombinere begge datamaskinene og at signaler som ble hentet inn i disse kunne prosesseres samtidig, og som en referanse for hverandre. Dette skulle det vis seg at Boeing nå feilet med å få til i den nye oppdaterte programvaren til datamaskinene.

Dermed må produsenten nå tilbake til den tekniske avdelingen som designer programvaren og på nytt sørge for at systemet opptrer slik FAA og EASA ønsker det skal.

Boeing bekrefter overfor visen The Seattle Times at programvaren skal skrives helt om slik at flight-control-systemet tar i mot og behandler informasjon om flyet på begge datamaskiner under hver flytur. Dette medfører en enorm oppgave for produsenten da det krever store mengder ekstra data som skal bearbeides ombord i datamaskinene.

Produsenten Boeing sier til avisen at den foreslåtte programvarearkitekturen gjør at systemet bytter til et «fail-safe», to-kanalsystem, med hver av de to datamaskinene som opererer fra et uavhengig sett med sensorer på flyet, som vil adressere det nye mikroprosessorproblemet og gjøre det mangelfulle Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) mer pålitelige og trygge.