Foto: Hans Olav Nyborg

Flyulykken med et Boeing 737 MAX 8 fly fra Ethiopian Airlines søndag, kan få konsekvenser for flytypen verden over.

737 MAX 8 styrtet – 157 fryktes omkommet

Dette er den andre 737 MAX 8 ulykken på under ett halvt år, med store fellestrekk til hverandre. Den 29. oktober 2018 styrtet et Boeing 737 MAX 8 fly fra selskapet Lion Air, kun få måneder etter at det ble levert som helt nytt fly.

737 MAX flyet som styrtet søndag var levert nytt til Ethiopian Airlines i midten av november i 2018. Begge flyene var dermed kun få måneder nytt, og begge flyene styrter kort tid etter avgang.

I tillegg er begge flyene produsert i 2018, begge flyene har samme motortype og konfigurasjon.

Nå legges det et enormt press på den amerikanske flyprodusenten Boeing i forhold til hva som kan være årsaken til at flyene styrter.

Det er fortsatt for tidelig å si om dagens ulykke kan skyldes menneskelig feil, men i tilfellet med MAX-flye til Lion Air er hverken havarimyndigheter og produsenten i havn med hva som var årsaken til at flyet styrtet.

Både FAA og EASA vil nå samle eksperter på sikkerhet rundt Boeings 737 MAX 8 fly. Det haster med å finne årsaken til at nok et splitter nytt fly styrter kort tid etter avgang. For Boeing kan dette få enorme konsekvenser for salget av flytypen.

I følge flere amerikanske medier er det allerede full møtevirksomhet hos produsenten, for å hente frem så mange data fra flyet som er mulig å hente ut før en årsak er helt kartlagt.

Ikke første gang

Det er ikke første gangen at helt nye flytyper, eller flytyper som er modifisert og relansert opplever tekniske utfordringer i tiden etter at de er lansert og levert.

Douglas DC-10 var et av flytypene som etter leveranse til flyselskapene ble utsatt for en lang rekke alvorlige flyulykker med tap av menneskeliv. Årsaken skulle vise seg å være designfeil med flytypen.

I tilfellet med 737 MAX flyet tilhørende Lion Air har de etterlatte etter omkomne gått til rettssak mot Boeing. Årsaken ligger i et nytt automatisk
anti-stall flight-control system, som aktiveres uten at det gis noen varsel til pilotene i cockpiten.

Havarikommisjonen i Indonesia skriver i et memo at det kan virke som pilotene i 737 MAX 8 flyet til Lion Air skal nærmest ha slåss mot det automatiske systemet for å få flyet på rett kurs igjen etter at nesepartiet på flyet begynte å synke under avgang.

Kort tid etter dette styrtet flyet med nesepartiet nedover og traff så havoverflaten hvor det ble knust. Flyet skal ha hatt en fart tilsvarende 800 kilometer i timen da det styrtet ned mot havet.

ANNONSE
Forrige artikkelSplitter nytt 737 MAX styrtet – 157 fryktes omkommet
Neste artikkelReagerer på flyselskapets bilde av ulykkesstedet