Hangar.no
Foto: Hans Olav Nyborg

737 MAX ulykke kan få konsekvenser for alle nye fly i trafikk

Flyulykken med et Boeing 737 MAX 8 fly fra Ethiopian Airlines søndag, kan få konsekvenser for flytypen verden over.

737 MAX 8 styrtet – 157 fryktes omkommet

Dette er den andre 737 MAX 8 ulykken på under ett halvt år, med store fellestrekk til hverandre. Den 29. oktober 2018 styrtet et Boeing 737 MAX 8 fly fra selskapet Lion Air, kun få måneder etter at det ble levert som helt nytt fly.

737 MAX flyet som styrtet søndag var levert nytt til Ethiopian Airlines i midten av november i 2018. Begge flyene var dermed kun få måneder nytt, og begge flyene styrter kort tid etter avgang.

I tillegg er begge flyene produsert i 2018, begge flyene har samme motortype og konfigurasjon.

Nå legges det et enormt press på den amerikanske flyprodusenten Boeing i forhold til hva som kan være årsaken til at flyene styrter.

Det er fortsatt for tidelig å si om dagens ulykke kan skyldes menneskelig feil, men i tilfellet med MAX-flye til Lion Air er hverken havarimyndigheter og produsenten i havn med hva som var årsaken til at flyet styrtet.

Både FAA og EASA vil nå samle eksperter på sikkerhet rundt Boeings 737 MAX 8 fly. Det haster med å finne årsaken til at nok et splitter nytt fly styrter kort tid etter avgang. For Boeing kan dette få enorme konsekvenser for salget av flytypen.

I følge flere amerikanske medier er det allerede full møtevirksomhet hos produsenten, for å hente frem så mange data fra flyet som er mulig å hente ut før en årsak er helt kartlagt.

Ikke første gang

Det er ikke første gangen at helt nye flytyper, eller flytyper som er modifisert og relansert opplever tekniske utfordringer i tiden etter at de er lansert og levert.

Douglas DC-10 var et av flytypene som etter leveranse til flyselskapene ble utsatt for en lang rekke alvorlige flyulykker med tap av menneskeliv. Årsaken skulle vise seg å være designfeil med flytypen.

I tilfellet med 737 MAX flyet tilhørende Lion Air har de etterlatte etter omkomne gått til rettssak mot Boeing. Årsaken ligger i et nytt automatisk
anti-stall flight-control system, som aktiveres uten at det gis noen varsel til pilotene i cockpiten.

Havarikommisjonen i Indonesia skriver i et memo at det kan virke som pilotene i 737 MAX 8 flyet til Lion Air skal nærmest ha slåss mot det automatiske systemet for å få flyet på rett kurs igjen etter at nesepartiet på flyet begynte å synke under avgang.

Kort tid etter dette styrtet flyet med nesepartiet nedover og traff så havoverflaten hvor det ble knust. Flyet skal ha hatt en fart tilsvarende 800 kilometer i timen da det styrtet ned mot havet.

Andre nyheter

American Eagle-fly skled av rullebane på Bahamas

Hans Olav Nyborg

Boeing 727 skled av rullebane

Hans Olav Nyborg

Domstol krever havarirapport innen 45 dager

Hans Olav Nyborg

Våre nettsider benytter cookies (informasjonskapsler) for å forbedre opplevelsen din av nettsidene ved at vi lærer mer om måten du bruker innholdet vårt på. Det kan f.eks. skje ved at en cookie «husker» innstillingene til neste gang, som visningsspråk på siden, og at sidene lastes raskere. Dette er standard internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter. Ved å bruke nettsidene våre, samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg personlig gjennom dette. OK Les mer