Foto: Hans O. Nyborg

Det islandske flyselskapet Icelandair fikk en resultat i andre kvartal med et økonomisk tap på 40.9 millioner amerikanske dollar. Det er i følge avisen Morgunblaðið et økt tap på 63 prosent i forhold til samme periode i 2018.

For det første halvåret av 2019 har flyselskapet tapt 86,5 millioner amerikanske dollar, mot 52 millioner i samme periode i 2018. Det er en økning i tap på 66 prosent på ett år.

Inntjeningen for hele Icelandair-gruppen var på 402,8 millioner amerikanske dollar som er en oppgang på en prosent fra andre kvartal i 2018.

737 MAX TREKKER NED RESULTATET

Det er problemene med Boeings flytype 737 MAX som får konsekvenser også for Icelandair. Selskapets MAX-flåte står på bakken og gir utfordringer med avvikling av sommerprogrammet.

Nå arbeider flyselskapet med å sette sammen flåten av fly slik den skal være i fremtiden, hvor dagens Boeing 757 skal byttes ut. Selskapet ser på om de skal beholde MAX-flyene, kjøpe Airbus-fly og ha en blandet flåte med også Boeing-fly, eller kutte helt ut Boeing-flyene og gå for en ren Airbus-flåte.

Utfordringene er at også Airbus på sin side har store utfordringer med å få levert nok fly, og har flere uløste problemer med dagens Neo-versjoner.

Icelandair har kompensert de fem MAX-flyene som står på bakken ved å leie inn fem andre fly, dette skulle bli en dyr fornøyelse som gjorde at selskapet terminerte flere av avtalene og kutter ut enkelte destinasjoner for å forhindre at pengen fortsetter å renne ut på innleie av fly.

ANNONSE
Forrige artikkelVirgin mottok første Airbus A350-1000
Neste artikkelRyanair setter hardt mot hardt – Laudamotion må bli mer effektive