Foto: Hans O. Nyborg

Etter at Boeing 737 MAX-flyene ble satt på bakken i mars måned, ble det satt ned en internasjonal gruppen bestående av luftfartsmyndigheter i Australia, Brasil, Canada, Kina, Europa, Indonesia, Japan, Singapore, Emiratene, i tillegg til NASA og det amerikanske FAA.

Gruppen som går under navnet Joint Authorities Technical Review (JATR) har nå fremlagt sin vurdering og rapport om lanseringen, produksjonen og godkjennelsen av 737 MAX fra både Boeing og FAA.

Rapporten regelrett slakter hele godkjennelsen av 737 MAX og prosessen som foregikk mellom Boeings ansatte og det amerikanske luftfartstilsynet FAA. Funnene peker på store mangler ved hvordan Boeings 737 MAX ble sertifisert som et trygt fly og at Boeing reviderte sitt eget design på 737 og godkjente dette uten at FAA la seg opp i endringene eller hadde bemerkninger til dette.

Den internasjonale gruppen med luftfartseksperter har også vurdert hvordan systemer på MAX-flyene ble sertifisert som derivat av et nå 50 år gammel flydesign.JATR har avdekket i sin rapport at MAX-flyenes nye flykontrollsystem, som spilte en sentral rolle i ulykkene i Indonesia og Etiopia som drepte 346 mennesker, ikke ble evaluert skikkelig i sertifiseringsdokumentene som Boeing sendte til FAA. FAA valgte heller ikke å gå nøye nok igjennom programvaren og flyets nyere systemer, men baserte seg på at flyet kun var en oppdatering av Boeings 737 NG.

Rapporten er kritisk til at Boeing sendte FAA en utilstrekkelig teknisk beskrivelse av flyets nye Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), med mangelfulle detaljer om når systemet ble aktivert og omfanget av sin kraft til å kunne senke flyets neseparti ned.

Det at FAA heller ikke involverte seg eller undersøkte dette systemet før de stemplet godkjent er høyst kritikkverdig heter det.

Rapporten viser også til at Boeing-ansatte som jobbet med sertifiseringen av flyet på vegne av FAA, sto overfor ”utilbørlig press” fra ledere som prioriterte kostnader og tidsplan.

JATR anbefaler å endre praksis slik at autoriserte ingeniører i Boeing har direkte, “åpne kommunikasjonslinjer til FAA-sertifiseringsingeniører uten frykt for straffeaksjon eller prosessovertredelse” for å sikre at de “jobber uten noe unødig press når de tar beslutninger på vegne av av FAA. ”

RAPPORTEN FINNER DU HER

ANNONSE
Forrige artikkelAntonov 72 styrtet i Kongo – 8 personer omkom
Neste artikkelUnited forbereder seg på første CRJ-550